Pandemija ir karantinas pakeitė ne vieną gyvenimo sritį ir padarė neabejotiną įtaką apsipirkimo įpročiams. Pastebimas ne tik pasikeitęs apsilankymų parduotuvėje dažnis bei pirkinių krepšelio dydis, bet ir išaugęs susidomėjimas privačiais prekės ženklais. Mindaugas Tamošiūnas, prekybos tinklo „Iki“ kategorijų valdymo vadovas, sako, kad 2020 metais tam tikrų privačių prekės ženklų pardavimai išaugo net iki 30 procentų.
„Daugiausia dėmesio kreipiame į pirkėjų lūkesčių atliepimą, todėl vystome ne vieną privačių prekės ženklų kategoriją – nuo pigiausių gaminių iki išskirtinių, aukštos kokybės brangesnių produktų. Jau anksčiau turėjome lojalius, tam tikrus privačius prekės ženklus pamėgusius pirkėjus, tačiau karantinas praėjusiais metais dėmesį privatiems prekės ženklams dar labiau išaugino. Kai kurių prekės ženklų, pavyzdžiui, „Clever“, taip pat „Iki“ bei lietuvių ūkininkų produktų linijos „IKI Ūkis“ pardavimai išaugo beveik iki trečdalio“, – sako M. Tamošiūnas.
Privačių prekės ženklų siūlomu asortimentu susidomėjimas itin didėjo prasidėjus pirmajam karantinui. Tuo metu pirkėjai gausiau pirko ilgo galiojimo bakalėjos, higienos prekes, o kai kurių privačiais prekės ženklais pažymėtų kategorijų produktų, pavyzdžiui, kruopų, konservuotų gaminių, pardavimai augo net dvigubai. Tuo tarpu ypatingesnio skonio, aukštesnės kokybės, brangesnių produktų pardavimai paprastai didėja prieš šventes, kai žmonės nori pasilepinti ir daugiau perka išskirtinių produktų, kuriais praturtina vaišių stalą.
Dėmesys vietos ūkininkų produkcija
Pasak M. Tamošiūno, per karantiną sustiprėjo dėmesys vietos gamintojams. Bendradarbiavimas su jais yra svarbus veiksnys, užtikrinantis sklandžią tiekimo grandinę. Vietos ūkininkų produkcija prekybos vietas pasiekia greičiau, paprasčiau užtikrinamas gaminių šviežumas, o pirkėjai vietos gamintojų produktus vertina kaip kokybiškesnius.
„Praėjusiais metais privačiu prekės ženklu „IKI Ūkis“ pažymėtų daržovių, vaisių, mėsos produktų pardavimai ženkliai išaugo. Pastebime, kad pirkėjai vertina vietos ūkininkų produkciją dėl kokybės, o mes savo ruožtu šio prekės ženklo plėtrai skiriame tikrai daug dėmesio ir ieškome naujų gamintojų produktų, kuriuos galėtume įtraukti į šią kategoriją“, – teigia kategorijų valdymo vadovas.
Pasak jo, ypatingas dėmesys yra skiriamas produkto kokybei ir vietos gamintojo patikimumui, todėl į rinką įvesti privačiu prekės ženklu pažymėtą produktą užtrunka daug daugiau laiko, nei įvesti paprastą.
Auga susidomėjimas ekologiškomis prekėmis
Tarp privačių prekės ženklų siūloma ir išskirtinių prancūziškų gaminių. M. Tamošiūnas sako, kad Lietuvos pirkėjams tai nėra naujiena – prekybos tinklas nuo įkūrimo pradžios yra siejamas su prancūziškais produktais ir išskirtine jų kokybe. Prieš kelerius metus pristatytų privačių prekės ženklų iš Prancūzijos produktai sulaukia pirkėjų dėmesio, nes leidžia atrasti įdomesnių, išskirtinesnio skonio gaminių.
„Prekės ženklų „Bio Village“ ir „Nos Régions ont du Talent“ kategorijose siūlome platų žinomiausių produktų iš įvairiausių Prancūzijos regionų asortimentą. Taip tarsi kviečiame į kulinarinę kelionę atrasti skirtingų produktų, kuriais garsėja vienas ar kitas Prancūzijos regionas“, – teigia M. Tamošiūnas.
Kasmet vis labiau auga ir privačių prekės ženklų kategorijoje pristatomų ekologiškų prekių pardavimai. Pastebima, kad per karantiną žmonės pradėjo daugiau dėmesio kreipti į vartojamą maistą, jo kokybę, todėl ir susidomėjimas ekologiškais produktais yra išaugęs. Prieš kelerius metus vyravo nuomonė, kad ekologiškas prekes gali įsigyti tik aukštesnes pajamas gaunantys žmonės, tačiau šiuo metu ekologiškų prekių pasiūla pritraukia vis didesnį pirkėjų ratą.