Sportas

S. Jurgelėnas: „Dakare šturmano darbas – kupinas iššūkių“

Automobilių ralio maratonuose šturmano vaidmuo yra ypač reikšmingas. Jis seka kelio knygą, kad padėtų lenktynininkui orientuotis trasoje bei informuoja apie trasos ypatumus. Tad nuo jo gebėjimo tai daryti greitai ir aiškiai visada priklauso galutinis rezultatas. Šis svarbus vaidmuo lietuvių ekipaže Dakaro lenktynėse atiteko Sauliui Jurgelėnui, kuris talkins ekipažo „General Financing – Autopaslauga“ vairuotojui Benediktui Vanagui.
Pasak Sauliaus Jurgelėno, ekipažą gali sudaryti du žmonės, kurie visiškai pasitiki vienas kitu, taip pat tinka vienas kitam ne tik kaip žmonės, bet kaip ir profesionalai.
„Su Benediktu viename ekipaže debiutavome bekelės lenktynėse aplink Ladogą. Po to teko įveikti dvi Dakaro serijose lenktynes „Silk Way Rally“. Tad galime sakyti, kad vienas kitą pažįstame, patikrinome ir esame „susivažiavę“ gerai. Tačiau artėjančioms svarbiausioms mūsų sportinėje karjeroje lenktynėms reikia specialiai ruoštis ne tik vairuotojui, bet ir šturmanui“, – šypsojosi S. Jurgelėnas.
Jo teigimu, šalia vairuotojo sėdintis žmogus, lenktynėse taip pat patiria daug streso, tačiau šturmanas kartais privalo net dvigubai susitelkti į savo darbą – kelio knygos skaitymą, nes klaidingai ar net ne tokiu balso tonu pasakyta informacija gali pridaryti daug bėdos.
„Šturmanas turi susirinkti visą įmanomą informaciją apie būsimus greičio ruožus, nes galima sakyti, kad šturmanas kartu yra ir lenktynių strategas. Būtent jis savo balso komandomis valdo vairuotoją. O lenktynėse, kaip kare, reikia patikimo užnugario, kuriuo gali visiškai pasitikėti. Tačiau ralio maratonai išsiskiria iš kitų automobilių sporto rūšių tuo, kad dalyviai nėra susipažinę su trasa. Ekipažai trasos įveikimui gauna kelio knygas. Jose sutartinių ženklų pagalba pateikiama informacija apie maršrutą, kelio ar bekelės dangą, reljefo nelygumus, pavojingas vietas, kelių sankirtas ir pan.“, – pasakojo Saulius Jurgelėnas.
Tokio pobūdžio lenktynėse, kaip Dakaras, ekipažui draudžiama automobilyje turėti savo žemėlapius ar GPS įrangą. Organizatoriai suteikia specialius GPS imtuvus, kurie nerodo automobilio padėties, o tik pateikia informaciją apie greitį, nuvažiuotą atstumą ir judėjimo kryptį. Visa navigacija vyksta naudojantis kelio knyga ir organizatorių suteiktu GPS imtuvu.
„Navigaciniai ir technniniai taškai kelio knygoje pateikiami 10 metrų tikslumu ir šturmanas po kiekvieno taško privalo „nunulinti” atstumo skaičiuotuvo rodmenis, kad tiksliai galėtų perspėti vairuotoją apie būsimas pavojingas vietas ar važiavimo krypties bei sąlygų pasikeitimus. Paprastai su Benediktu esame sutarę dėl standartinių trijų perspėjimų: prieš 400 m, 200 m ir 100 m. Pasitaiko, kad ekipažai nukrypsta nuo maršruto, tas nutinka net ilgus metus lenktyniaujantiems lyderiams. Aišku, svarbiausia yra „nepasiklysti”, bet, jei jau taip nutiko, yra svarbu kuo greičiau susiorientuoti ir saugiai grįžti į maršrutą“, – pasakojo Benedikto Vanago šturmanas Saulius Jurgelėnas.
Pasak jo, šturmanas atsakingas ne tik už teisingą informacijos pateikimą atitinkamu laiku ir atitinkama intonacija, bet ir navigaciją šimtus kilometrų trunkančiame greičio ruože. Šturmano klaidos ne tik brangiai kainuoja laiko prasme, bet ir gali pasibaigti incidentu.
„Kiekvieną dieną, gavęs kitos dienos kelio knygą, šturmanas privalo atlikti „namų darbus”: išanalizuoti ir padaryti atitinkamas žymas kelio knygoje, atsižvelgti į paskutinius pakeitimus ar pastabas, surinkti papildomą informaciją apie būsimą greičio ruožą, numatyti vietas, kur ir kada gali reikėti sumažinti padangų slėgį, kad lengviau įveikti sunkius smėlingus ruožus. Svarbesnes vietas, sudėtingesnes kelio knygos dalis šturmanas vakare aptaria su vairuotoju. Taip pat sutariama bendra strategija būsimame greičio ruože, atsižvelgiant į dalyvių starto eilę, atskirų ruožų dulkėtumą, pavojingumą ir pan.“, – dalinosi šturmano pareigomis Saulius.
Papildomai šturmanas privalo nuolat žymėtis ir perduoti mechanikams pastebėjimus dėl automobilio techninės būklės, pasirūpinti vandens atsargomis ekipažui, skaičiuoti kuro poreikį kiekvienai dienai, išmanyti visus dokumentus susijusius su varžybomis, nuolat sekti jų pakeitimus, dalyvauti vakariniuose susirinkimuose ir t.t.
Dakaro ralis rengiamas jau 34-ąjį kartą ir vyks 2013 metų sausio 5-20 dienomis. Tradicijai gimus Afrikoje, o vėliau maratonui persikėlus anapus Atlanto, Pietų Amerikos žemyne ralis vyks jau penktą kartą iš eilės. Čia lenktynininkams per 14 dienų reikės įveikti daugiau nei 8000 kilometrų maršrutą, kuris drieksis per tris valstybes: Argentiną, Čilę ir Peru.

Dakaro lenktynių metu visą informaciją apie lietuvių pasirodymą rasite puslapyje www.benediktasvanagas.lt.

Parašykite komentarą