Kas yra komforto zona ir kaip joje neužsibūti? Kaip socialiniai tinklai skatina toksišką santykį su maistu ir valgymo sutrikimus? Kaip pabaigus mokyklą neatsidurti ant bedugnės krašto – atrasti, kuo norime būti? Šiuos ir kitus klausimus nagrinėjo moksleiviai, dalyvavę mokslinių-kūrybinių projektų konkurse „Socialiniai tinklai socialiniams pokyčiams“.
Konkurse, kurį organizavo Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Socialinių mokslų fakultetas, moksleiviai buvo kviečiami pasirinkti socialinę aktualiją ar psichologinį reiškinį, stebimą viešoje erdvėje, kaimynystėje ar mokykloje, ir pasitelkus bet kokią formą – vaizdo ar garso įrašus, nuotraukas, poeziją, dailę ir t. t. – skelbti rezultatus projekto „Instagram“ profilyje. Pasak rengėjų, konkurso temos buvo susijusios su moksleivių sąmoningumo ir bendruomeniškumo didinimu bei apėmė psichologiją, socialinį darbą, sociologiją ir socialinę antropologiją.
„Sveikintinos visos iniciatyvos, kuriose jauni žmonės skatinami atpažinti situacijų bei reiškinių socialinius, psichologinius ir antropologinius aspektus bei ieškoti technologinių ir inovatyvaus požiūrio sprendimų, padedančių kurti palankius socialinius pokyčius savo aplinkoje. Manau, jog tokie, kad ir žaidybiniai iš pirmo žvilgsnio, konkursai padeda jauniems žmonėms ugdyti socialinę atsakomybę bei jautrumą socialinei aplinkai“, – komentavo sociologė, mentorė, Lietuvos socialinių inovacijų klasterio projektų ir socialinių iniciatyvų koordinatorė Dovilė Kriukelytė.
Anot jos, tikimasi, jog moksleivius tokie konkursai paskatins toliau domėtis ir gilinti socialinių mokslų žinias universitete, o vėliau taikyti jas profesinėje aplinkoje, galbūt net tapti socialiniais lyderiais organizacijose ir visuomenėje. D. Kriukelytės teigimu, mokyklos ir universitetai turi didelį potencialą prisidėti prie socialinės lyderystės kultūros formavimo Lietuvoje.
„Tokių konkursų reikia, nes jie ne tik padeda ieškoti „savo kelio“, atrasti naujas prasmes ar iš naujo pažvelgti kitu kampu, bet ir būti išgirstiems. Tai labai svarbu, ypač mokykloje! Vyresnėse klasėse net nepastebi, kaip viskas aplink susiaurėja iki vieno vienintelio tikslo – ruošimosi egzaminams – ir ilgainiui tai pradeda trukdyti „matyti“, nebelieka klausimų, idėjų ir, svarbiausia, užsidegimo. Nutarėm sudalyvauti šiame konkurse nieko daug nesitikėdami. Tačiau greitai supratom, kad kažkas vyksta: reflektuojant, kaip jaučiamės mokykloje šiuo metu, pradėjo kristalizuotis nepasitenkinimas, nustebom, kiek daug nusivylimo ir pykčio sukilo atpalaidavus visas slėgusias vidines įtampas“, – pasakojo Kauno Jono Pauliaus II gimnazijos moksleiviai, kurių projektas „Ne savo noru“ laimėjo kūrybiškiausio ir daugiausia dėmesio sulaukusio profilio nominaciją.
VDU ,,Rasos” gimnazistė Ugnė Vasiliauskaitė pasidžiaugė, jog konkursas išsiskyrė tuo, kad vyko kitokioje platformoje, nei įprasta, o vertinimo komisiją sudarė ne pačių mokyklų atstovai. Kiti dalyviai taip pat pritarė, jog renginys buvo naudingas. „Šis konkursas paskatino komandinį darbą, dalinimąsi idėjomis. Taip pat mes patys išėjom iš savo komforto zonų ir gavome sveiką dozę kritikos, kai tarpusavyje dalinomės idėjomis. Tokie konkursai skatina žmones kalbėtis, bendrauti ir kartu spręsti problemas“, – sakė Kauno Maironio universitetinės gimnazijos moksleivė Luka Pastelytė.
VDU Socialinių mokslų fakulteto dekanė ir Europos socialinio tyrimo projekto Lietuvoje vadovė doc. dr. Aurelija Stelmokienė pažymėjo, kad pasaulį supurtęs pandemijos laikotarpis dar kartą patvirtino socialinių mokslų atstovų svarbą siekiant padėti suvaldyti bendrai visuomenėje ir kiekvieno asmens gyvenime vykstančius pokyčius bei sėkmingai prie jų prisitaikyti.
„Todėl džiaugiuosi, kad Vytauto Didžiojo universiteto Socialinių mokslų fakulteto paskelbtame konkurse moksleiviai aktyviai dalinosi drąsiomis idėjomis apie socialinius pokyčius, pasitelkdami jiems artimą socialinių tinklų priemonę. Mieli moksleiviai, linkiu nepamesti „pasaulio gelbėjimo“ idėjų ir prisijungti prie Socialinių mokslų fakulteto bendruomenės“, – renginyje dalyvavusiems moksleiviams sakė doc. dr. A. Stelmokienė.
Konkursui pateiktus moksleivių darbus vertino speciali VDU Socialinių mokslų fakulteto komisija, taip pat buvo įvertintas jų „Instagram“ profilių lankytojų aktyvumas (profilio sekėjų, „patiktukų“ skaičius). Laimėjusių projektų autoriai apdovanoti rėmėjų prizais.
Ryškiausios mokslinės ambicijos nominaciją laimėjo Gargždų ,,Vaivorykštės“ gimnazijos moksleivių projektas „zvilgsnis i visuomene“, nagrinėjęs seksualinio priekabiavimo ir gebėjimo pasakyti „ne“ klausimus. Kūrybiškiausiu ir daugiausia dėmesio sulaukusiu projektu buvo pripažintas Kauno Jono Pauliaus II gimnazijos moksleivių darbas „Ne savo noru“ – jame moksleiviai aptarė gyvenimo kelio ieškojimą, spaudimą, kurį sukelia dideli lūkesčiai, pamokų naudą, „neklystančius“ mokytojus ir kitas temas.
Už drąsą kalbėti jautria tema apdovanotas Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazistų projektas „sayyestoyummy“, tyrinėjantis socialiniuose tinkluose propaguojamus nerealistiškus žmogaus figūros standartus. Kauno Maironio universitetinės gimnazijos moksleivių projektas „Explore_the_fear“ laimėjo apdovanojimą už iniciatyvą plėsti ribas. Projektas aptarė psichologinius suvaržymus, baimes – kodėl per didelis rūpestis kitų nuomone mus varžo ir kaip išeiti iš komforto zonos. Už įvairiaspalvį žvilgsnį į visuomenę apdovanotas VDU ,,Rasos” gimnazijos moksleivių projektas „zvilgsnis_i_visuomene_“, atkreipęs dėmesį, kaip socialiniai tinklai ir išmaniosios technologijos paveikė žmonių kasdienybę.
Konkurse dalyvavusioms ir įvertintoms komandoms buvo įteikti įvairūs VDU ir rėmėjų prizai. Mokslinės ambicijos nominacijos laimėtojams VDU padovanojo pasirinktos užsienio kalbos vieno semestro studijas universitete. Šiai komandai taip pat atiteko Europos socialinio tyrimo (EST) įsteigti prizai – gertuvės, medvilninės kaukės, rašikliai.
Kauno Jono Pauliaus II gimnazijos moksleiviams konkurso rėmėjai „The Duke of Edinburgh’s International Award Lietuva“ padovanojo gertuves bei vardinius kvietimus nemokamai dalyvauti DofE programoje. Tai – pasaulyje pirmaujanti jaunimo apdovanojimų programa, ugdanti jaunus piliečius, galinčius daryti pozityvius pokyčius savo bendruomenėje. VDU Botanikos sodas šiai komandai dovanojo ekskursiją „Nuo Aukštosios Fredos iki Botanikos sodo“.
Projekto „sayyestoyummy“ kūrėjoms rėmėjas VŠĮ „Psichologinio konsultavimo grupė“ dovanojo smagius, atvirumą skatinančius ir iššūkius keliančius žaidimus „Atvirai. Aš“ ir „Kūrybiškumo bokštas“, o VDU skyrė atminimo dovanėles su universiteto simbolika. Moksleiviams, parengusiems projektą „Explore_the_fear“, konkursą parėmusi asociacija „Lietuvos socialinių inovacijų klasteris“ dovanojo Karjeros mentorystės sesijas ir pažintinę ekskursiją Augustinų komplekse (bažnyčioje ir požemiuose) bei susitikimą su kun. Algirdu Toliatu. Europos socialinis tyrimas šiai komandai įteikė praktiškas dovanėles su EST simbolika.
VDU „Rasos“ gimnazijos moksleivių komandai konkurso rėmėjas VŠĮ „Psichologinio konsultavimo grupė“ padovanojo smagius, atvirumą skatinančius žaidimus „Emocijų bokštas“ ir „Kūrybiškumo bokštas“. Vytauto Didžiojo universitetas gimnazistėms skyrė atminimo dovanėles su VDU simbolika. Moksleiviams projektus rengti padėjusiems mokytojams įteikti padėkos raštai bei VDU ir EST dovanos.
Pranešimą paskelbė: Martynas Gedvila, Vytauto Didžiojo universitetas