Su kiaulininkystės kompleksais Pakruojo rajone susijusiose byloje Europos Sąjungos (ES)Teisingumo Teismas priėmė sprendimą, kuriuo nurodė, kad išduodant statybų leidimus vieno objekto ūkiniams statiniams turėtų būti atliekamas ne tik Lietuvoje įprastas poveikio aplinkai vertinimas, bet ir papildomas – ne toks išsamus – strateginis poveikio aplinkai vertinimas pagal ES direktyvą.
Pagal Lietuvos teisės aktus strateginis poveikio aplinkai vertinimas nėra atliekamas, jei numatoma statyti tik vieną ūkinės veiklos objektą. Tačiau ES teisėje nurodoma, kad svarstant ar būtina atlikti tokį vertinimą reikia atsižvelgti ne į objektų skaičių, o tai, kiek reikšmingą poveikį jie gali padaryti aplinkai.
ES Teisingumo Teismas bylą nagrinėjo gavęs Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo kreipimąsi. Šis suabejojo teisės aktų atitikimu nagrinėdamas bylą dėl UAB “Saerimner” kiaulininkystės ūkių vystymo Pakruojo rajone.
Teismo nuosprendžiu buvo pripažinta, kad ir Pakruojo savivaldybė, ir UAB “Saerimner” iki šiol buvusias procedūras atliko teisingai, pagal galiojusius teisės aktus.
Pasak UAB “Saerimner” finansų direktoriaus Sauliaus Leonavičiaus, ši teismo nutartis įnešė skaidrumo į ūkio subjektų poveikio aplinkai vertinimus, kurie iki šiol Lietuvoje nebuvo aiškiai reglamentuoti. “Iki šiol vertinimus atlikdavome remdamiesi Lietuvoje galiojančiais teisės aktais, o nuo šiol remsimės ir teismo sprendimu nurodytais Europos Sąjungos dokumentais. Žinoma, dėl buvusio teisės aktų neaiškumo dabar procedūras turėsime pradėti iš naujo, tačiau verčiau ilgiau užtruksime, bet teisės aktams nenusižengsime”, – sakė jis.
Pakruojo rajono gyventojų ir “Lietuvos žaliųjų judėjimo” skundu paremtoje byloje nurodoma, kad atsakovai – Pakruojo rajono savivaldybė, Šiaulių visuomenės sveikatos centras ir Šiaulių regiono aplinkos apsaugos departamentas – prieš suteikdami teisę statyti 4000 vietų kiaulių penėjimo kompleksus UAB “Saerimner” neatliko strateginio pasekmių aplinkai vertinimo.
Remiantis Lietuvos teisės aktais, toks vertinimas ir nebuvo būtinas, tačiau Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo teisėjų kolegijai kilo abejonių, ar ES teisė nenumatė priešingai. Patvirtindamas jas, Teisingumo Teismas nurodė, kad Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje yra numatytos kitokios poveikio aplinkai vertinimo sąlygos.
Iki šio ES Teisingumo Teismo išaiškinimo Pakruojo rajono byla buvo laikinai sustabdyta. Atnaujinęs bylą Lietuvos Vyriausiasis Administracinis teismas nustatytys, ar atliktas poveikio aplinkai vertinimas atitinka ES direktyvos reikalavimus. Jei taip, papildomo strateginio pasekmių aplinkai vertinimo neturėtų būti reikalaujama atlikti ir leidimas statyboms turėtų būti išduotas.