Studijos

Vilniaus universiteto Šiaulių akademijoje – daugiau galimybių mokslininkams, studentams ir nauji studijų modeliai

2021 m. sausio 1 d. prie Vilniaus universiteto (VU) prisijungus Šiaulių universitetui, Šiauliuose atsiras VU Šiaulių akademija (VU ŠA). Ši mokslo sąjunga ne tik atvers naujas galimybes studentams bei mokslininkams, bet ir prisidės prie mokslo prieinamumo visoje šiaurės Lietuvoje, spręs ir visai šaliai aktualų pedagogikos klausimą. Apie naują pedagogikos centrą, studijas VU ŠA ir anksčiau netaikytus studijų metodus pasakoja VU studijų prorektorius dr. Valdas Jaskūnas.

Nauji studijų modeliai leis rinktis unikalias studijas

Pasak dr. V. Jaskūno, šiuo metu Šiaulių universitetas, netrukus tapsiantis VU ŠA, rūpinasi visu šiaurės Lietuvos regionu, o tai yra išskirtinis institucijos bruožas, kurį reikia stiprinti. Todėl svarstoma dėl unikalaus studijų modelio vykdymo Šiauliuose, kuris leistų pasirinkti lankstesnes nei klasikinio universiteto studijas.

„Tai modelis, orientuotas į vietinės darbo rinkos poreikius, atliekant regiono potencialo stiprinimo misiją. Jis nebūtinai tinkamas Vilniui ar Kaunui, bet labai tinkamas Šiauliams, žinant šios institucijos patirtį, įdirbį bei tendencijas. Šiauliuose yra nemažai studijuojančių, kurie įgiję papildomų žinių persikvalifikuoja, ypač pasirinkę pedagogikos studijas. Pastebimas ir didelis vietinės darbo rinkos susidomėjimas – studijas renkasi žmonės, kuriems dėl darbo perspektyvų reikia papildomų kvalifikacijų“, – pasakoja studijų prorektorius.

Viena iš unikalaus studijų modelio dedamųjų, pasak dr. V. Jaskūno, galėtų būti didesnė nei įprastai nuotolinio mokymosi dalis. Sustiprinus metodologinį bei technologinį potencialą, nuotolinės studijos galėtų būti vykdomos ir ne visuotinės pandemijos metu: „VU ŠA – aukštojo mokslo centras, kuris  labai smarkiai rūpinasi visu šiaurės regionu, todėl toks modelis su nuotolinių studijų galimybe gali būti didelė pagalba studijuojantiems, kurie fiziškai nėra Šiauliuose.“

Atvers daugiau galimybių

Anot VU studijų prorektoriaus, VU ŠA studentai turės didesnį studijų programų pasirinkimą, ypač tarp bendrųjų universitetinių studijų (BUS) dalykų, kurie vykdomi nuotoliniu formatu, o dėl pandemijos nuotoliniam mokymuisi bus pritaikoma ir daugiau programų ateityje: „VU ŠA studentai galės rinktis dalykus, kuriuos vykdo dėstytojai iš Vilniaus ar Kauno, jau nekalbant apie tai, kad pačių studentų ir mokslininkų prieiga prie informacinių VU išteklių, skaitmeninių bibliotekos šaltinių didėja dešimtimis kartų.“

Be to, mokslininkams atsiveria galimybės dalyvauti aljanso „Arqus“ ir kitų tarptautinių partnerių tinklų, kurių narys yra VU, veiklose, projektuose, vykdyti daugiau tarpdisciplininių tyrimų, jungtis ir inicijuoti tyrėjų komandas įtraukiant įvairių sričių mokslininkus, gauti reikiamą pagalbą juos vykdant, institucinę paramą teikiant projektus bei juos įgyvendinant. „Paramos ištekliai VU yra nepalyginamai didesni, sukauptos aukšto lygio ir itin įvairiapusiškos kompetencijos, kurios mokslininkams reikalingos projektinėje ir mokslinių tyrimų veikloje. Visa tai įgalina prisijungimas prie VU.“

Pasak VU studijų prorektoriaus, pokyčiai laukia ir neakademinio personalo – prisijungus prie didesnės organizacijos, išsiplečia ir karjeros, kompetencijų tobulinimo galimybės institucijos viduje. Be to, ŠA laipsniškai bus pereinama ir prie vienodo atlygio bei dėstymo krūvio sistemos.

„Sistema negali transformuotis per naktį, bet mes nuosekliai dirbame dėl visų sisteminių pokyčių.  Sprendžiant iš turimos informacijos apie Šiaulių universiteto darbuotojų atlygį ir krūvį, drąsiai galima pasakyti, kad tiek akademiniai, tiek neakademiniai darbuotojai šiais aspektais VU turi geresnes sąlygas. Todėl ilgainiui visa tvarka bus suvienodinta, nesvarbu, kuriame mieste universiteto padalinys veikia“,  – teigia dr. V. Jaskūnas.

Padės spręsti visai šaliai aktualias problemas

VU studijų prorektoriaus teigimu, Šiaulių universitetas turi ilgametę mokytojų rengimo tradiciją. Ši geroji praktika leis VU tapti pajėgesniam sprendžiant visuomenei rūpimus klausimus, susijusius su mokytojų rengimu ir visais iššūkiais, kuriuos šiandien patiria mokyklos.

„Turėdami du pedagogų rengimo centrus Vilniuje ir Šiauliuose, galime veikti įvairesniais modeliais. Šiaulių universitetas nuolat vykdė studijas lygiagrečiuoju būdu, VU mokytojus dažniausiai rengiame nuosekliuoju būdu profesinėse pedagoginėse ir gretutinėse studijose. Tokia modelių įvairovė labai svarbi siekiant užtikrinti, kad mokytojai į mokyklas ateitų kuo įvairesniais keliais –  ne tik po bakalauro, bakalauro ir magistrantūros studijų, bet ir po profesinių pedagoginių bakalauro ar gretutinių studijų“, – teigia dr. V. Jaskūnas.

VU studijų prorektorius neatmeta galimybės, kad ateityje, turint valstybinio lygmens palaikymą, bus priimtas sprendimas leisti dirbti mokytoju ir be pedagogo kvalifikacijos: „Mokytojas gali ateiti į mokyklą iš pašaukimo, vedamas noro. O pradėjęs dirbti – gautų pagalbą iš mokyklos, valstybės ar universiteto ir įgytų reikiamą pedagogo kvalifikaciją lygiagrečiai. Tokie modeliai veikia ir kaimyninėje Estijoje, jie leidžia pritraukti motyvuotus žmones, kurie gali tapti įkvepiančiais mokytojais.“

Dr. V. Jaskūno teigimu, Lietuvoje turime visas galimybes tokio modelio pedagogų rengimui vykdyti. Be to, tai leistų gerai dalyką išmanančiam, pavyzdžiui, fizikos studijas baigusiam, specialistui pastiprinti trūkstamas pedagogikos kompetencijas dirbant pačioje mokykloje.

Siūlys patikrintas studijų programas

Studentai, pradėję studijas Šiaulių universitete, jas tęs VU Šiaulių mieste, o dar planuojantys studijas galės rinktis iš visų trijų studijų pakopų – bakalauro, magistrantūros ir doktorantūros studijų programų. Pasak VU studijų prorektoriaus, VU ŠA studijų portfelis – išgrynintas ir nuolat tobulinamas, tačiau siekiama, kad pasitikėjimas universitetinėmis studijomis didėtų ir VU ŠA kasmet pritrauktų daugiau susidomėjusių studentų.

„Ateityje planuojame peržiūrėti tam tikras studijų programas ir sustiprinti kai kurias sritis – pavyzdžiui, informacinių technologijų studijas. Turime stiprius informacinių technologijų centrus Vilniuje ir Kaune, todėl gerąsias praktikas galime panaudoti ir Šiauliuose. Taip gali atsirasti ir naujos programos, prie jų vykdymo prisidėjus kolegoms iš sostinės ar Kauno“, – apie perspektyvas pasakoja dr. V. Jaskūnas.

2021 m. didelių pokyčių studijų programų pasiūloje priimant į VU ŠA dar nebus, tačiau daug dėmesio bus kreipiama į kokybišką studijų procesą ir akademinio potencialo stiprinimą, siekiant sklandžių ir kokybiškų permainų ateityje.

Pranešimą paskelbė: Gretė Gerulaitytė, Vilniaus universitetas

Parašykite komentarą