Teisėsauga, kriminalai

Seimas kreipėsi į Konstitucinį Teismą dėl teisėjų imuniteto reglamentavimo atitikimo Konstitucijai

 

Seimas kreipėsi į Konstitucinį Teismą prašydamas ištirti, ar Teismų įstatymo 47 straipsnio 2 dalies nuostatos, kurios detalizuoja teisėjų imuniteto klausimą, neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai.

Konstitucijos 114 straipsnyje nustatyta, kad teisėjas negali būti patrauktas baudžiamojon atsakomybėn, suimtas, negali būti kitaip suvaržyta jo laisvė be Seimo, o tarp Seimo sesijų – be Lietuvos Respublikos Prezidento sutikimo. Pasak projektą iniciavusios Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkės Agnės Širinskienės, Teismų įstatymo 47 straipsnio 1 dalyje yra atkartojama šita nuostata, o to paties straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad draudžiama įeiti į teisėjo gyvenamąsias ar tarnybines patalpas, daryti ten arba teisėjo asmeniniame ar tarnybiniame automobilyje, arba kitoje asmeninėje susisiekimo priemonėje apžiūrą, kratą ar poėmį, taip pat atlikti teisėjo asmens apžiūrą ar kratą, jam priklausančių daiktų ir dokumentų apžiūrą ar poėmį, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus.

„Tačiau vertinant Konstitucinio Teismo doktriną, taip pat konstitucinių normų visumą, galima sakyti, kad ta visuma suponuoja, kad teisėjų imunitetas, kuris yra viena iš teisėjo nepriklausomumo sudedamųjų dalių, nėra absoliutus, bet turi būti siejamas tik su teisėjų nepriklausomumo užtikrinimu tuo atveju, kada jie eina savo tiesiogines pareigas, kitaip tariant, teisėjams turi būti garantuojamas jų funkcinis imunitetas, kurio tikslas yra apsaugoti juos nuo valstybinės valdžios ir pareigūnų, institucijų, Seimo narių ar kitų subjektų kišimosi į jų veiklą, kada jie priima savo tarnybinius sprendimus“, –pristatydama projektą Seimo nariams sakė komiteto vadovė.

Pasak A. Širinskienės, įstatymuose įtvirtinta teisėjų nepriklausomumo garantijų sistema negali sudaryti jokių prielaidų ar privilegijų, kuriomis prisidengdamas teisėjas galėtų išvengti atsakomybės ar kitu būdu trukdyti atskleisti nusikalstamas veikas, tai yra negali sudaryti galimybės paneigti teisinės valstybės principo ir iš jo kylančius imperatyvus.

63 balsavime dalyvavusiems parlamentarams vieningai balsavus už nutarimą (projektas Nr. XIIIP-4342), Seimas nusprendė kreiptis į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą su prašymu ištirti, ar Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 47 straipsnio 2 dalis (2013 m. gruodžio 23 d. redakcija)  neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 109 straipsnio antrajai daliai, 114 straipsnio antrajai daliai, konstituciniam teisinės valstybės principui.

Pranešimą paskelbė: Saulė Eglė Trembo, Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarija

Parašykite komentarą