Nors Europos Komisijos skelbiamas Europos Sąjungos inovacijų reitingas vis dar rodo, kad Lietuva yra nuosaiki inovatorė, šiemet Lietuvos mažos ir vidutinės įmonės planuoja diegti vis daugiau inovacijų – taikyti naujoves Lietuvos versle numato beveik kas antra bendrovė, rodo SEB banko atlikta Baltijos šalių mažų ir vidutinių įmonių apklausa. Dar didesnį inovacijų proveržį turėtų paskatinti ES struktūrinių fondų parama 2014–2020 metams ir įmonių ryžtas didinti konkurencingumą vidaus ir užsienio rinkose.
Įmonės ieško būdų, kaip išlikti konkurencingoms
Teigiamus pokyčius rodo ir naujienų agentūros „Bloomberg“ apskaičiuojamas inovacijų indeksas: Lietuvai šiemet teko aukščiausia iš Baltijos šalių vieta – 32-oji. Lietuvos apdirbamosios pramonės sektoriaus, kuriame daugiausia taikoma inovacijų, dalis BVP struktūroje yra didžiausia Baltijos šalyse. Agentūros „Bloomberg“ duomenimis, darbo našumas ir jo pokytis per trejus metus taip pat didžiausias Lietuvoje iš visų Baltijos šalių. Pagal pasaulio konkurencingumo indeksą Lietuva taip pat kilo iki 36 vietos.
„Pasaulio konkurencingumo ir „Bloomberg“ inovacijų indeksai rodo, kad Lietuvoje dažniau taikomos inovacijos – įmonės vis daugiau investuoja į tyrimus, plėtrą, įmonių steigimo procedūros tapo paprastesnės. Be to, pasikeitus aplinkybėms kaimyninėse eksporto rinkose, bendrovės ieško naujovių, kaip išlikti konkurencingoms ne tik vidaus, bet ir užsienio rinkose. Kaip parodė Baltijos šalių mažų ir vidutinių įmonių tyrimas, per trejus metus įmonės teikia tokią pat arba didesnę reikšmę inovacijoms, o šiemet Lietuvoje beveik kas antra bendrovė planuoja diegti inovacijas savo versle“, – sako Virginijus Doveika, SEB banko prezidento pavaduotojas ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius.
Pastebima, kad drąsiausiai inovacijas savo versle pradeda taikyti nauji rinkos dalyviai – rinkdamiesi naujas verslo kryptis, jie priverčia pasitempti ir rinkos senbuvius. Dažniausiai inovacijas diegia informacinių technologijų, transporto, turizmo paslaugų, medicinos ir gamybos sektoriaus įmonės.
Inovacijas skatins ES parama
Anot Ričardo Valančiausko, Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) Mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros ir inovacijų paramos skyriaus vedėjo, įmonėms aktyviau kurti ir diegti inovacijas padėtų investicijos į mokslinius tyrimus, glaudesnė partnerystė su mokslo institucijomis. Tai artimiausiais metais padėtų skatinti ir valstybės parama – 2014–2020 m. moksliniams tyrimams ir inovacijoms skatinti iš ES struktūrinių fondų numatoma skirti 678 mln. eurų.
„Mokslinių tyrimų rezultatais paremtos inovacijos suteikia konkurencinį pranašumą. Tyrimai padeda kurti kokybiškesnius gaminius, teikti patrauklesnes paslaugas, efektyviau naudoti turimus išteklius. Dėl šios priežasties valstybė skatina verslo, ypač mažų ir vidutinių įmonių, bendradarbiavimą su mokslu“, – teigia R. Valančiauskas.
Bendrovės „Foodout“ patirtis: ryžkimės eksperimentams
Maisto pristatymo į namus startuolio „Foodout“ valdybos pirmininkas Tomas Martūnas pabrėžia, kad didžiausia mažų ir vidutinių įmonių vertybė – gebėjimas į verslo aplinką žvelgti kliento akimis.
„Versle nėra toleruojamas mažas efektyvumas, tad įmonės turi nuolat taikyti inovacijas savo procesuose, tyrinėti, kokie žmonių įpročiai, su kokiomis pagrindinėmis kliūtimis susiduriama. Verta ryžtis eksperimentams, nebijoti klaidų, tačiau jų nekartoti“, – pažymi T. Martūnas.
Ši bendrovė iš Lietuvos yra pirmasis elektroninės prekybos komercijos startuolis, pradėjęs veikti Irano rinkoje po sankcijų atšaukimo. Bendrovė užima lyderio pozicijas Lietuvoje bei Latvijoje, per šiuos bei 2017 metus įmonė planuoja žengti į dar maždaug penkias naujas pasaulio rinkas.
Išgirs patarimų, kaip inovacijos padėtų konkuruoti
Jau trečius metus iš eilės Lietuvoje vyksta SEB banko renginys mažoms ir vidutinėms įmonėms „Inovacijų laboratorija“. Jame šiandien mažos ir vidutinės įmonės turi galimybę išgirsti pasaulinio lygio inovacijų konsultantų Polle‘o de Maagto ir Nicko de Mey įžvalgas, kaip naujoviškai valdyti verslą, įveikti iššūkius ir pasiekti geriausių rezultatų dinamiškoje, nuolat besikeičiančioje konkurencinėje aplinkoje.
Renginyje patirtimi dalinsis ir Lietuvos verslo atstovai, kurie papasakos, kokie buvo pagrindiniai žingsniai, lėmę veiklos sėkmę. Mažos ir vidutinės įmonės taip pat gali išbandyti ir specialias inovacijų taikymo metodikas, atlikdamos praktines užduotis — kurdamos tikrus verslo valdymo modelius.