Transportas

Privalomas vilkikų grąžinimas prieštarauja Europos žaliajam susitarimui

Šių metų kovo 3-5 dienomis Lietuvos pramonininkų konfederacijos, TTLA ir LINAVOS atstovai Briuselyje susitinka su Europos Komisija (EK) atstovais, atsakingais už transporto ir aplinkosaugos politikos klausimus. Susitikimuose Lietuvos verslo atstovai pristatys naujuosius duomenis ir poziciją dėl Mobilumo paketo prieštaravimo Europos žaliajam susitarimui ir ES bendrajai rinkai, taip pat dėl neproporcingai neigiamo poveikio Lietuvoje ir kitose ES periferinėse valstybėse įsisteigusiems vežėjams.

Lietuvos didžiausius vežėjus vienijančio Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) naujausiais atliktais skaičiavimais, dėl įpareigojimo vilkikus grąžinti namo, vien tik 7 periferinės ES valstybės narės – Lietuva, Latvija, Estija, Lenkija, Vengrija, Rumunija, Bulgarija – per metus tuščiai išmes 3,2 mln. tonų anglies dvideginio (CO2).

Toks CO2 kiekis prilygsta anglies dvideginio kiekiui, kurį per metus geba sugerti brandus 16 tūkst. kvadratinių kilometrų ploto miškas, atitinkantis maždaug pusę Belgijos teritorijos.

Be to, kas 8 savaites namo bus priversti grįžti 570 tūkst. nepakrautų vilkikų, kurie per metus nuvažiuos 780 mln. tuščių kilometrų, bereikalingai iššvaistydami 188 mln. litrų degalų.

Pasak TTLA generalinio sekretoriaus Tomo Jurgelevičiaus, pildantis tokiam scenarijui kyla grėsmės, kad Europos transporto sistema ir įmonės susidurs su didesnėmis degalų sąnaudomis ir transporto pajėgumų stoka, o ES piliečiai patirs daugiau taršos ir spūsčių keliuose.

„Visa tai rimtai pakenks europiečių bendroms pastangoms pereiti prie tvaraus ir protingo judumo“, – tvirtina T. Jurgelevičius. – Privalomo vilkikų grąžinimo idėja prieštarauja ne tik ambicingam Europos žaliajam susitarimui, bet ir Paryžiaus susitarimo tikslams. Minėtas reikalavimas smarkiai apribos laisvę teikti paslaugas, iškraipys sąžiningą konkurenciją ir sklandų bendrosios rinkos veikimą Bendrijoje“.

Vakarų Europos pramoninkai taip pat yra sunerimę, kad dėl paketo įgyvendinimo sumažėję transporto sektoriaus pajėgumai negales patenki gamintojų Vakaruose paklausos. Sumažėjęs ES kelių transporto rinkos konkurencingumas nulems didesnes transportavimo paslaugų ir prekių kainas. Vakarų Europos šalys taip pat susidurs su didžiuliu vairuotojų trūkumo iššūkiu, kuris aktualus jau šiuo metu.

Mobilumo paketo reikalavimui dėl privalomo vilkikų gražinimo vertinimui, naudoti Europos Komisijos, Jungtinių Valstijų EPA, Baltijos tyrimų ir plėtros instituto, „MAN Bus and Trucks“, kiti duomenys.

Mobilumo paketo nuostatą dėl privalomo vilkiko grąžinimo sukritikavo ir pati EK, praėjusių metų pabaigoje pareiškusi abejones dėl šio reikalavimo suderinamumo su didžiąja ES strategija – Europos žaliuoju susitarimu. EK vertinimu, vilkiko gražinimas gali turėti neproporcingai neigiamą poveikį aplinkai ir vidaus rinkai, todėl per ateinančius 18 mėnesių ketina atlikti poveikio vertinimą ir, prireikus, imtis atitinkamų veiksmų.

Europos Komisija, Europos Taryba ir Europos Parlamentas preliminarų sprendimą dėl Mobilumo paketo pasiekė 2019 metų gruodžio 12 dieną, tačiau priimta pozicija dar turės būti tvirtinama Europos Taryboje ir Europos Parlamente. Priėmimo procedūrą planuojama užbaigti iki šių metų vasaros, tačiau neatmetama galimybė, kad sprendimas gali ir užsitęsti.

Net ir galutinai patvirtintus Mobilumo paketą yra numatytas pereinamasis laikotarpis, kuris priklausomai nuo teisės akto gali trukti iki pusantrų metų.

Parašykite komentarą