Verslas

Patarimai įmonėms: kaip įtraukti darbuotojus į tvarumo iniciatyvas

Vis daugiau šiuolaikiškų įmonių skiria daug dėmesio savo veiklos tvarumui, tačiau ekspertai sutaria, kad šis procesas – nevisavertis, jeigu į jį neįsitraukia organizacijų darbuotojai. Kodėl svarbu tvarumo iniciatyvomis sudominti įmonės darbuotojus ir kaip užtikrinti jų įsitraukimą, pasakoja tvarumo ir įmonių kultūros ekspertės.

Pirmoji priežastis, kodėl įmonės turėtų skatinti darbuotojus imtis tvarių permainų – atsakomybė prieš planetą ir visuomenę, teigia tvaraus verslo konsultavimo ir sertifikavimo įmonės „Vesta Consulting” Tvarios plėtros konsultantė Elvyra Mikšytė.

„Valstybės kontrolės pernai atliktame vertinime pabrėžiama, kad net 76 proc. Lietuvos gyventojų nėra susipažinę su darnaus vystymosi tikslais, o Lietuva imasi nepakankamų priemonių, siekdama įgyvendinti šiuos tikslus. Pavyzdžiui, per lėtai gerėja svarbūs socialiniai rodikliai, prastėja su klimato kaita susijusio tikslo rodikliai. Verslai, savo ruožtu, gali ne tik reikšmingai prisidėti prie šių tikslų įgyvendinimo, bet ir tapti reikšmingu žaidėju, prisidedančiu prie darbuotojų švietimo šiomis temomis bei nusistovėjusių stereotipinių nuostatų keitimo“, – sako E. Mikšytė.

Ekspertė taip pat pažymi, kad darbuotojus yra naudinga įtraukti į tvaresnę įmonės kasdienybę ir dėl siekio kurti pozityvią vidinę aplinką.

„Įmonėms turėtų būti svarbu skatinti darbuotojų įsitraukimą į tvarumo temas, nes tai gali padėti sukurti glaudesnį santykį su darbuotojais. Savo ruožtu, kai darbuotojai mato, kad jų iniciatyva yra svarbi, palaikoma bei prisideda prie prasmingų tikslų siekimo, sustiprėja savirealizacijos jausmas, darbuotojai mato daugiau prasmės savo veikloje, labiau jaučiasi įmonės dalimi“, – teigia E. Mikšytė.

Svarbu pasirinkti teisingą kryptį

Priėmus sprendimą skatinti darbuotojus imtis tvarių permainų, dar prieš inicijuojant konkrečius pokyčius įmonės viduje svarbu teisingai išsigryninti sritis, kurioms bus skiriamas didžiausias dėmesys. „Vesta Consulting“ Tvarios plėtros konsultantės teigimu, tai padės nepasiklysti plačiame tvarumo temų spektre ir išvengti veiklų, kurios tik gražiai atrodo įmonės komunikacijoje, tačiau neatliepia įmonės daromų poveikių.

„Dėl to pirmiausia reikėtų atsakyti į kelis fundamentalius klausimus: su kokiais tvarumo iššūkiais susiduria įmonė, kaip jie neigiamai veikia organizaciją, aplinką ir darbuotojus, bei kuriose srityse įmonė gali padaryti reikšmingą teigiamą poveikį. Atsakymų ieškoti reikėtų remiantis bendrovės tvarumo strategija, taip pat  stebint esamą situaciją ir apskaičiuojant aktualius rodiklius“, – teigia E. Mikšytė.

Vengia atliekų ir aktyviai savanoriauja

Išsigryninus kryptį ir specifines tvarumo sritis, galima pereiti prie veiksmų inicijavimo. Bene būtiniausias darbuotojų įtraukimo į tvarumą elementas – bendros organizacijos vizijos turėjimas, teigia „Philip Morris Baltic“ Žmonių ir kultūros vadovė Baltijos šalims Sandra Daukšienė.

„Pavyzdžiui, visi mūsų darbuotojai Klaipėdoje vadovaujasi „Nulis nuostolių“ filosofija, kuria siekiame iki minimumo sumažinti įmonės atliekų susidarymą, taršą ir žalą gamtai. Šį tikslą įgyvendiname rūšiuodami, kompostuodami ir perdirbdami atliekas, naudodami daugkartinę tarą bei investuodami į modernias technologijas. Tuo pat metu įmonėje visada stengiamės kurti tokią aplinką, kurioje darbuotojai norėtų imtis veiksmų, leidžiančių išvengti atliekų susidarymo ar sumažinti jų kiekį“, – sako S. Daukšienė.

Anot jos, skatinti tvaresnį darbuotojų žvilgsnį padeda ir pastaruoju metu įsibėgėjusi savanorystės programa. Jos principas – kiekvienam darbuotojui abejose „Philip Morris International“ įmonėse Lietuvoje suteikti laisvo laiko užsiimti savanoriška veikla.

„Tam skiriame 1 darbo dieną per metus bei papildomai kompensuojame iki 4 dienų, jei darbuotojas nusprendė savanoriauti savo asmeniniu laiku. Šiomis dienomis žmonėms mokame pilną atlygį. Vienas iš geriausių to pavyzdžių – kasmetinė Pasaulinė švarinimosi diena (angl. World Cleanup Day). Šį rugsėjį prie jos prisijungė daugiau nei 10 tūkst. PMI darbuotojų iš daugiau nei 60 šalių visame pasaulyje. Šią dieną darbuotojus Lietuvoje pakvietėme valyti upes plaukiant baidarėmis“, – pasakoja „Philip Morris Baltic“ Žmonių ir kultūros vadovė Baltijos šalims.

Diskusijos tvarumo temomis bei unikalūs projektai

Toliau kalbėdama apie būdus, padedančius auginti darbuotojų sąmoningumą tvarumo atžvilgiu, „Modus Group“ tvarumo projektų vadovė Ieva Punytė akcentuoja, kad būtina darbuotojus ir šviesti įvairiomis tvarumo temomis.

„Grupės įmonėse darbuotojus edukuojame įvairiais būdais: organizuojame diskusijas klimato kaitos, lyčių lygybės, bioįvairovės išsaugojimo ir kitomis temomis, o su tvarumo aktualijomis supažindiname naujienlaiškiu. Skatiname domėtis daugiau ir žaidimo būdu, pavyzdžiui, sprendžiant globalius klimato kaitos galvosūkius ar skaičiuojant savo aplinkoje paliekamą pėdsaką naudojantis rinkoje esančiomis programėlėmis. Be to, raginame naudotis aplinkai draugiškesnėmis transporto priemonėmis ir įmonės mastu darbuotojų automobilių parką palaipsniui keičiame elektromobiliais“, – pasakoja „Modus Group“ tvarumo projektų vadovė.

Kaip teigia pašnekovė, nemažiau svarbu sudaryti sąlygas darbuotojams laikytis ir jau standartu tapusios tvarumo higienos.

„Biuruose rūšiuojame atliekas, atsisakėme geriamojo vandens dozatorių, dalį popierinių rankšluosčių pakeitėme tekstiliniais. Taip pat įdiegėme judesio daviklius erdvėse, kuriose dažniausiai pamirštama išjungti šviesą“, – teigia I. Punytė.

Ji pažymi, kad plėsti tvarumo žinių bagažą gali ir unikalūs projektai, skatinantys atkreipti dėmesį tiek į įmonės, tiek į savo individualų poveikį aplinkai. Anot pašnekovės, viena tokių iniciatyvų – „Modus Group“ priklausančio atsinaujinančios energetikos verslo „Green Genius“ įkurta pirmoji nutolusi saulės jėgainė Lietuvoje su greta įrengtais bičių aviliais.

„Nuolat informuojame savo darbuotojus apie šio projekto, prisidedančio prie bičių populiacijos šalyje išsaugojimo, eigą, edukuojame apie jo svarbą, o mūsų biure darbuotojai ir svečiai gali paragauti šios iniciatyvos medaus“, – tvirtina „Modus Group“ tvarumo projektų vadovė.

Svarbus ir darbuotojų saugumas

Pasak S. Daukšienės, norint užtikrinti, kad verslas būtų tvarus, jis taip pat turi būti ir saugus, o organizacijoje turėtų būti puoselėjama įgalinanti aplinka. Todėl „Philip Morris Lietuva“ yra įdiegta sistema „Raportuok pavojų“, skirta darbuotojams pranešti apie nesaugias sąlygas, įvairius įvykusius ir netgi ar „vos neįvykusius“ incidentus.

„Taip pat visiems mūsų darbuotojams Lietuvoje priklauso geros savijautos ir sveikatos bei pagalbos programos, jiems nuolat teikiame papildomus socialinius priedus ir išmokas. Taip pat kasmet peržiūrime ir didiname darbuotojų atlyginimus atsižvelgiant į šalies vidutinę infliaciją ir kitus faktorius. Galiausiai, abiejų lyčių darbuotojams už vienodą darbą mokame vienodą atlygį – tą patvirtina ir gegužę mums suteiktas tarptautinis „Equal-Salary“ sertifikatas“, – sako vadovė.

Kaip pabrėžia S. Daukšienė, visapusiškas darbuotojų įsitraukimas į tvarumą „Philip Morris Internaltional“ įmonėms visame pasaulyje padeda siekti ir vieno pagrindinio globalių tikslų – šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos mažinimo.

„Philip Morris Lietuva“ CO2 neutralumą pasiekė pirmoji iš visų „Philip Morris“ gamyklų pasaulyje ne tik dėl lyderiavimo energijos mažinimo iniciatyvose, bet ir dėl didžiulio gamyklos kolektyvo entuziazmo, siekiant gauti CO2 neutralumo sertifikatą“, – pasakoja „Philip Morris Baltic“ Žmonių ir kultūros vadovė Baltijos šalims.

Pranešimą paskelbė: Greta Jankaitytė, UAB „coagency”

Parašykite komentarą