Verslas

„Lidl Lietuva“ kritines žaliavas pirks tik iš tvaresnių šaltinių

Prekybos tinklas „Lidl“, siekdamas ne tik pats veikti atsakingiau, bet ir formuoti tvaresnį asortimentą, užsibrėžė tikslą nuo 2025 m. pabaigos prioritetines žaliavas pirkti tik iš sertifikuotų, tvaresnių šaltinių. Konkretūs įmonės įsipareigojimai apima ekologišką medvilnę, vištų kiaušinius, celiuliozę, žuvį ir daug kitų pirminių žemės ūkio produktų.

Skaičiuojama, kad daugiau nei dešimt procentų pasaulio gyventojų vis dar gyvena dideliame skurde, o du trečdaliai jų dirba žemės ūkyje. Neatsakingai valdomas žemės ūkis taip pat turi didžiulį neigiamą poveikį klimato atšilimui, ekosistemoms, įvairiems ištekliams. Kadangi tvarumas ir atsakingas požiūris yra neatsiejama bendros „Lidl“ strategijos dalis, prekybos tinklas įsipareigojo kiek įmanoma mažinti neigiamą pirminių produktų auginimo poveikį aplinkai ir žmonėms.

„Lidl Lietuva“ siekia, kad pirkėjus pasiekiančių produktų tiekimo grandinės būtų tiek socialiai, tiek ir aplinkos apsaugos požiūriu atsakingai organizuojamos. Todėl įsipareigojome svarbiausias šiuo požiūriu žaliavas nuo 2025 metų pabaigos įsigyti tik iš tvaresnių šaltinių ir šį tikslą palaipsniui įgyvendiname“, – pasakoja įmonės socialinės atsakomybės konsultantė Rasa Didjurgytė.

Tvarumo tikslų siekiama kryptingai

Pirmasis žingsnis šioje strategijoje – rizikų tiekimo grandinėje nustatymas. Kaip teigia R. Didjurgytė, atlikdamas išsamią ir reguliarią rizikų analizę prekybos tinklas identifikuoja žemės ūkio produktus, kurių gavyba turi didžiausią poveikį aplinkai ir žmonėms.

„Įvairiose šalyse tam tikrų žaliavų tiekimo grandinėse vis dar yra vaikų ir priverstinio darbo atvejų, vyksta darbuotojų diskriminacija ir įvairūs kiti jų teisių pažeidimai. Taip pat kenčia ir ekosistemos, pavyzdžiui dėl miškų kirtimo, biologinės įvairovės naikinimo ar vandens išteklių pernaudojimo“, – sako „Lidl Lietuva“ socialinės atsakomybės konsultantė.

Žinodami konkrečiuose žemės ūkio sektoriuose ir šalyse glūdinčias problemas, „Lidl“ pirkimo departamento darbuotojai kalbasi su tiekėjais dėl sertifikuotų, tvaresnių žaliavų naudojimo privačių prekės ženklų produktuose. Atitinkami sertifikatai taip pat yra išanalizuoti įvairiais atžvilgiais – prekybos tinklas renkasi patikimiausius, tarptautiniu mastu pripažintus standartus, pavyzdžiui, „Fairtrade“ arba MSC (angl. Marine Stewardship Council).

Kartais „Lidl“ taip pat skatina tvaresnes tam tikrų produktų alternatyvas – pavyzdžiui, vietoj su didele tarša siejamų jautienos mėsainių pirkėjai gali rinktis veganiškus „Vemondo“ maltinukus. Be to, vegetariškiems ir veganiškiems mėsos gaminių pakaitalams įmonė naudoja vis daugiau Europoje užaugintos, sertifikuotos sojos ir iki 2022 m. pabaigos šių produktų gamyboje bus visiškai atsisakyta kituose žemynuose auginamos sojos, itin siejamos su atogrąžų miškų kirtimu.

Siekiant tvarumo pasaulinėse žemės ūkio produktų grandinėse būtina vykdyti sisteminius pokyčius. Prekybos tinklas „Lidl“ tai skatina įsitraukdamas į įvairias iniciatyvas ir projektus. Pokyčiai konkrečioje pramonės šakoje pasiekiami bendradarbiaujant su suinteresuotomis šalimis, vyriausybėmis, ne pelno siekiančiomis organizacijomis, standartų kūrėjais ir mokslininkais. Ypatingas dėmesys yra skiriamas vietos bendruomenėms ir toms grupėms, kurios dėl žaliavų tiekimo grandinės specifikos labiausiai susiduria su neigiamu poveikiu.

Konkrečioms žaliavoms keliami atskiri tikslai

Šalia pagrindinio tikslo – nuo 2025 m. pabaigos su didžiausiomis rizikomis siejamus pirminius žemės ūkio produktus pirkti tik iš tvaresnių šaltinių – „Lidl“ papildomai nustatė ir smulkesnius tvarumo tikslus konkretiems produktams, naudojamiems privačių prekių ženklų gaminiuose.

Pavyzdžiui, nuo 2022 m. pabaigos tekstilės gaminiuose naudojama medvilnė bus 100 proc. įsigyjama iš tvaresnių šaltinių ir palaipsniui bus didinama ekologiškos medvilnės dalis. Iki 2025 metų pabaigos taip pat bus palaipsniui pereita prie tvaresnės žuvies ir vėžiagyvių, taip pat celiuliozės, naudojamos tiek popieriaus gaminiams, tiek pakuotėms, pirkimo.

Prekybos tinklas taip pat teikia prioritetą RSPO (angl. Roundtable on Sustainable Palm Oil) sertifikuotam palmių aliejui, išgautam nenaikinant atogrąžų miškų. Nesertifikuoto palmių aliejaus prekybos tinklas jau nebenaudoja kūno priežiūros ir kosmetikos gaminiuose, o maisto produktuose toks aliejus bus pakeistas tvariau išgautu, sertifikuotu iki šių metų pabaigos. Tarp kitų į strategiją įtrauktų produktų yra ir kava, arbata, kakava ir kiti.

Be to, įmonės tvarumo tiksluose yra apibrėžtas ir vištų dedeklių gerovės klausimas. Pasak R. Didjurgytės, nuo 2024 m. pabaigos prekybos tinkle bus galima įsigyti tik laisvai arba ant kraiko laikomų vištų kiaušinių, o nuo 2025 m. pabaigos narvuose laikomų vištų kiaušinių taip pat bus visiškai atsisakyta privačių prekių ženklų produktų sudėtyse.

Pranešimą paskelbė: Eglė Girdauskaitė, UAB „coagency“

Parašykite komentarą