Dėl COVID – 19 sukeltos krizės 2020 – uosius galima drąsiai įvardyti turizmo sektoriaus lūžio metais, nes jie pakeitė ir klientų įpročius bei prioritetus, ir paties sektoriaus rinkodaros turinį bei formas.
Ekspertai ir turizmo industrijų vystytojai šiuo metu vienbalsiai prognozuoja, kad išmanioji rinkodara ir efektyvus bendravimas su potencialiais klientais gali tapti tuo „arkliuku“, kuris turizmo įmones ne tik išves iš krizės, bet ir sustiprins. Tačiau tam reikalingi ir naujai mąstantys bei naujai dirbantys turizmo industrijų profesionalai, jau šiandien gebantys pasiūlyti ir įsiūlyti tai, kas klientų lūkesčių sąrašuose galėtų atsirasti tik ateityje.
Rinkodaros ir komunikacijos reikšmė
UAB Babilonas LT direktoriaus, Viešbučio ir Eko turizmo centro vadovo Vaido Krištaponio nuomone, besikeičiantys turizmo vartotojų poreikiai reikalauja ir ateityje reikalaus gilios analizės, pragmatiško vertinimo ir inovatyvių turizmo komunikacijos strategijos sprendimų. O tai – atsiveriančios kitokios galimybės bei perspektyvos naujos kartos turizmo vadybai. „Savo veiklos šiuo metu neįsivaizduojame be aktyvios išmaniosios rinkodaros komunikacijos, aktyviai bendraujant su potencialiais ir esamais klientais bei stiprinant jų lojalumą“, – atskleidžia V. Krištaponis.
Pašnekovo mintims pritaria ir VšĮ „Kaunas IN“ turizmo skyriaus vadovė Inga Pažereckaitė – Kalėdienė, teigianti, kad rinkodara šiandien yra ta sritis, kurioje pasikeitimai ir naujos tendencijos ateina greitai ir kinta dar sparčiau. „Nauji išmanieji komunikacijos įrankiai šiandien ne tik leidžia išnaudoti anksčiau neatrastus kelius konkurencinėje kovoje dėl kliento, bet ir įsivertinti save konkurentų kontekste, išmatuoti įdėtas pastangas, gautus rezultatus bei prognozuoti ateities tendencijas. Turizmo sektoriuje profesionali rinkodara ir komunikacija šiuo metu yra bene svarbiausias sėkmės veiksnys“, – komentuoja Inga Pažereckaitė – Kalėdienė.
Pašnekovė neabejoja, kad ištikusi krizė ne tik ilgam pakeitė turizmo rinkodaros turinį ir formas, bet ir turės reikšmingos įtakos potencialių klientų įpročiams bei teikiamiems prioritetams keliaujant ateityje. „Akivaizdu, kad artimiausioje ateityje ypatingai išaugs žmonių noras keliauti saugiai – tai taps bene svarbiausiu prioritetu ir kelionės maršrutą bei veiklas jos metu lemiančiu veiksniu. Siekis prisitaikyti prie pasikeitusių keliautojų įpročių nulems ir naujas turizmo išmaniosios rinkodaros tendencijas – temas, tikslus bei priemones“, – teigia VšĮ „Kaunas IN“ turizmo skyriaus vadovė.
Išmanusis turizmas
Asociacijos Anykščių turizmo klasteris valdybos pirmininkė ir VšĮ ,,Sveikatos oazė” direktorė Sonata Veršelienė taip pat prognozuoja, kad didėjant konkurencinei įtampai ir keičiantis klientų poreikiams reikės nuolat ieškoti naujų komunikacijos priemonių ir informacijos pateikimo būdų visos paros metu. Todėl turizmo įmonės, siekiančios aukštos verslo kultūros ir kokybės, ypatingą dėmesį turės skirti išmaniosios rinkodaros stiprinimui.
„Norint išsilaikyti konkurencijos kovoje bus būtina kurti ilgalaikes strategijas, rinkodaros planus, tikslingai planuoti investicijas. Regionams, norintiems išgyventi turizmo rinkoje ir sėkmingai dirbti bei kviesti investuotojus – būtina stipri rinkodaros komunikaciją. Tikėtina, jog regionų miestai, norėdami susitvarkyti su turistų srautais, prisitaikyti prie jų poreikių keliauti kitaip, stiprins išmaniojo turizmo galimybes. Tai padės susitvarkyti su lankytojų antplūdžiu, pasirūpinti jų saugumu, informacijos apdorojimu, operatyvumu ieškant turizmo objektų. Pažangios technologijos ir operatyvi komunikacija leidžia kurti naujo tipo užsiėmimus bei pramogas, suteikia daugių galimybių maloniems įspūdžiams. Todėl turizmo įmonėms svarbu stiprinti mobiliojo ryšio, dirbtinio intelekto, interneto, virtualiosios realybės ir kitų informacinių technologijų galimybes“, – neabejoja S. Veršelienė.
,,Anykščių rajono turizmo sektorius jau kurį laiką teikia didelį dėmesį Facebook, Instagram, Google rinkodaros sprendimams. Anykščių turizmo ir verslo informacijos centras ir Anykščių regioninio parko direkcija savo svetainėse kuria ir talpina įvairaus pobūdžio maršrutus vietiniams ir užsienio turistams, kurie lengvai su navigacinėmis aplikacijomis gali pasiekti kiekvieną norimą vietos objektą. Taip pat Anykščių rajono turizmo sektorius aktyviai naudoja mobiliąsias aplikacijas, kaip #Walk15 ar ANYKŠČIAI, kurios leidžia turistui lengvai pasinaudoti jau sukurtais populiariais maršrutais. Aplikacijoje ANYKŠČIAI turistai gali naudotis papildytos realybės (ang. augmented reality) kamera, kuri leidžia, realiu laiku, įrenginio ekrane rodyti objekto informaciją, lokaciją ir atstumą nuo esamos vietos‘‘, – pažymi S. Veršelienė.
Koks ateities turizmas mūsų laukia?
Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) Bioekonomikos plėtros fakulteto Turizmo industrijų programos lektorė, rinkodaros koordinatorė Vitalija Vanagienė, komentuodama situaciją turizmo sektoriuje, pastebi, kad dėl kilusių iššūkių turizmo sektorius labai sparčiai keičiasi –pereina prie labiau saugia patirtimi grįstų paslaugų teikimo, jame juntamas didelis skaitmenizacijos ir vertingos komunikacijos poreikis.
„Turizmo industrijos vis labiau orientuojasi į skaitmeninį rinkodaros turinį, paiešką, virtualius, vaizdo sprendimus, socialinę komunikaciją, žaidybinimą, dirbtinio intelekto komunikacijos sprendimus, nuotolinį turizmo paslaugų pristatymą, turizmo paslaugų inovatyvias informacines, rezervacines sistemas, e-pardavimo platformas, vartotojų įtraukimą į komunikaciją. Tai – ateities turizmo realybė. Todėl turizmo sektoriuje dirbantys profesionalai turi gebėti greitai prisitaikyti prie pokyčių ir pasitelkę kūrybiškas idėjas pasiūlyti saugias bei aukštos kokybės turizmo paslaugas“, – teigia V. Vanagienė ir pabrėžia, kad ateities turizmas iš vadybininkų pareikalaus kasdienių išmanių sprendimų, supaprastinančių paslaugų pasiekiamumą visoje turizmo paslaugos teikimo grandinėje ,,nuo – iki“ ir nacionaliniu, ir tarptautiniu lygmeniu.
VDU ŽŪA Bioekonomikos plėtros fakulteto atstovės teigimu, turizmo industrijos apima daugelį veiklos sričių, todėl itin svarbu turėti reikiamų žinių ir mokėti klientui pademonstruoti savo organizacijos prekės ženklo vertės išskirtinumą.
„Vertinant dabartinį „komunikacinį triukšmą“ labai svarbu sugebėti parinkti kliento dėmesį atkreipiantį turinį. Tikėtina, jog artimoje ateityje klientai lauks žinių apie saugų, darnų vietos keliavimą, apie išskirtinį svetingumą, unikalų, įkvepiantį poilsį, gastronomijos patirtis, kitų keliautojų (įkvepėjų, blogerių, influencerių) pasakojimus, virtualius turizmo patirčių sprendimus.
Atsižvelgiant į tai, jog žmonės yra pasiilgę nevaržomai, tačiau saugiai keliauti, klientų dėmesį labiau patrauks vizualiai patrauklūs, natūralų gamtos grožį, emocinę harmoniją poilsiui, kultūrai pristatantys neilgi komunikaciniai pranešimai. Todėl turizmo sektoriuje bus ypač vertinami turizmo industrijų vadybininkai, gebantys kūrybiškai pristatyti konkretų įmonės pasiūlymą klientui“, – teigia V. Vanagienė, pastebinti, jog ateinanti nauja klientų karta taip pat yra kitokia ir iš turizmo industrijų tikisi daugiau, t. y. kad „įmonė yra išmani ir gali atsakyti į visus klausimus‘‘. Todėl populiarės pokalbių robotų, QR kodų, įvairių išmanių programėlių naudojimas, supaprastinantis turizmo paslaugos pasiekiamumą.
Visgi, nors daugelyje grandžių skaitmeninės technologijos vis labiau keis žmogaus rankų darbą, specialisto profesionalo vaidmuo turizmo sektoriuje tik augs. Nes tik žmogus su klientu gali užmegzti emocinį ryšį ir perteikti nuoširdų svetingumą.
Pranešimą paskelbė: Rimgailė Dikšaitė, Vytauto Didžiojo universitetas