Verslas

Eksporto verslo pradžia: ką naudinga žinoti

Jei nusprendėte imtis eksporto veiklos, tačiau iki šiol jūsų įmonė savo produkcija prekiavo tik Lietuvoje, neišvengiamai galite susidurti su gausybe įvairių klausimų. Todėl yra ypatingai svarbu tinkamai pasiruošti jūsų laukiančiai veiklai.

Pasirinkite užsienio šalį

Visų pirma, labai svarbu atlikti rinkos tyrimus! Nustatykite tikslines rinkas ir suraskite panašių į jūsų produktus vartojimo ir importo duomenis bei potencialios naujos rinkos ekonominio augimo tempus. Išsiaiškinkite demografinius duomenis, kultūrinius ir religinius papročius bei galimus jūsų konkurentus.

Turėkite planą

Ruošiantis eksportuoti savo produkciją į kitas užsienio šalis, labai svarbu turėti planą.

  • Jūsų komanda. Ar naująja jūsų verslo kryptimi gali rūpintis kas nors iš jūsų dabartinės komandos, ar reikia samdyti naujus darbuotojus?
  • Jūsų pajėgumai. Ar turite pakankamai pajėgumų patenkinti naujos rinkos poreikius? Ar jums reikia didinti gamybos apimtis?
  • Jūsų produktų pakuotės. Ar jūsų pakuotės dizainas patiks naujai rinkai? Ar yra teisinis reikalavimas ženklinti daiktus kitaip? Taip pat, ar reikia išversti ženklinimą į užsienio kalbą?
  • Jūsų ryšiai. Apsilankykite potencialioje naujoje rinkoje ir pasistengti atrasti būdų, kaip galėtumėte parodyti savo gaminius vartotojams, kartu užmezgant naujus ryšius.

Pasirinkite kelią į užsienio rinką

Galite rinktis vieną iš kelių variantų:

  • Parduoti tiesiogiai;
  • Naudotis platintojų paslaugomis;
  • Naudotis pardavimo agentų paslaugomis;
  • Sukurti bendrą įmonę su užsienio šalies verslo atstovais.

Kad ir kurį variantą pasirinktumėte, labai svarbu užtikrinti savalaikį pristatymą ir mokėjimus, ir niekuomet nepamiršti apsaugoti savo intelektinę nuosavybę.

Rinkodaros pradžia

Fizinės reklamos priemonės gali padėti jums tapti žinomesniais, tačiau tai gali būti labai brangus pasirinkimas. Būtina atsižvelgti į savo tikslinę auditoriją ir išlaidų bei investicijų grąžos santykį. O tai reiškia, kad formuodami rinkodaros strategiją turėtumėte nepamiršti apie šiuolaikines skaitmeninės rinkodaros priemones.

Viena iš galimybių – sukurti interneto svetainę, kurios turinys būtų išverstas į užsienio kalbą ir pritaikytas tikslinei rinkai. Socialiniai tinklai, tokie kaip „Facebook“, „Instagram“, Twitter“ ir „Linkedin“ taip pat gali padėti greitai ir nemokamai skleisti informaciją apie savo produktus. Kad ir ką naudotumėte, įsitikinkite, kad visoje rinkodaros medžiagoje pateikiama naujausia jūsų įmonės kontaktinė informacija ir už eksporto pardavimus atsakingo asmens duomenys.

Svarbu žinoti tvarką ir sąlygas

Ypatingai svarbu susipažinti su tarptautiniu mastu pripažįstamomis taisyklėmis, nustatančiomis prekių, kuriomis prekiaujama tarp skirtingų užsienio šalių, pristatymo sąlygas. Pirkėjas ir pardavėjas turi susitarti dėl išsamių pardavimo sąlygų, kad būtų išvengta nesusipratimų ar ginčų. Turi būti aiškiai nustatyta atsakomybė už prekių gabenimo išlaidas, draudimą, mokesčius ar muitus, prekių paėmimo vietas, paskirties vietas ir atsakomybę už prekes kiekviename etape.

Kuomet yra teikiami pasiūlymai potencialiems produkcijos pardavėjams ir platintojams, tokiuose pasiūlymuose turi būti nurodyta išsami informacija apie jūsų produktą, įskaitant jo dydį ir pakuotės išmatavimus, taip pat bet kokias galimas papildomas eksporto ženklinimo ir pakavimo išlaidas, kurios gali tekti klientui. Labai svarbu nurodyti kainą ir pristatymo sąlygas, numatomą išsiuntimo datą ir mokėjimo terminus bei sąlygas, kad vėliau būtų išvengta ginčų. Pavėluotas sąskaitų apmokėjimas arba jų neapmokėjimas kelia riziką, todėl gali būti svarstytinas draudimo klausimas. Tuo tarpu visi nauji klientai, kurie prašo produkcijos be išankstinio apmokėjimo, turi būti labai atidžiai patikrinti. Be to, turite įsitikinti, kad jūsų prekės yra apdraustos transportavimo metu.

Teisiniai aspektai

Labai svarbu suprasti visų šalių, į kurias norite eksportuoti, teisinę ir reguliavimo aplinką. Turite išsiaiškinti, ar užsienyje galioja jūsų produktų atitikties sertifikatai ir civilinės atsakomybės draudimas, taip pat reikia patikrinti savo intelektinės nuosavybės teises ir registruotus prekių ženklus.

Logistika ir eksporto procedūros

Kuomet jau bus susitarta dėl sąlygų ir būsite pardavę savo produkciją, prekės turės būti pristatytos į vietą! Todėl turėsite išspręsti prekių transportavimo į užsienio šalį klausimą.

Kai prekės yra išgabenamos iš Europos Sąjungos muitų teritorijos į trečiąsias šalis (arba išgabenamos į specialiąsias fiskalines teritorijas), yra taikoma eksporto procedūra. Tai reiškia, kad tuomet, kai prekės išvežamos iš Lietuvos ir ES, muitinei būtina pateikti eksporto deklaraciją.

Eksporto procedūrai atlikti yra būtinas Bendrasis administracinis dokumentas (BAD), Prekių transportavimo važtaraščiai (CMR, TIR, SMGS, Carnet) ir kiti dokumentai. Norint teisingai užpildyti eksporto deklaraciją, reikia turėti daug tikslių duomenų ir žinių. Todėl siekiant užtikrinti sklandžią eksporto procedūrą, naudinga kreiptis į muitinės tarpininkus, kurie profesionaliai paruošia ir įformina visus privalomus dokumentus.

SVARBU: Plačiau apie muitinės tarpininkus galima skaityti Deklarantai.lt.

Pabaigai

Kuomet pradėsite sėkmingai eksportuoti į vieną pasirinktą užsienio rinką, pasinaudokite viskuo, ką išmokote, ir pritaikykite tai kitoje naujoje rinkoje. Tyrinėkite gretimas šalis arba šalis, pasižyminčias panašiomis sąlygomis. Kadangi jau žinosite, ko jums prireiks, kad taptumėte sėkmingi, papildomų rinkų tyrinėjimas turėtų būti sklandesnis, todėl bus lengviau toliau plėstis ir augti.

Parašykite komentarą