Dėl palankios geografinės padėties Lietuva yra tranzitinis tarptautinės prekybos taškas. Transporto koridoriai kerta šią Baltijos valstybę iš vakarų į rytus ir iš šiaurės į pietus. Geografinė padėtis ilgą laiką užtikrino Lietuvai tvirtas pozicijas tarptautinėje logistikos rinkoje. Krovinių srautas (dažniausiai tranzitinių) juda iš rytų į vakarus per Lietuvos uostus jungdamas NVS ir Azijos šalis ne tik su Vakarų Europa, bet ir su visu pasauliu.
2014 m. Rusijai paskelbus embargą daliai maisto prekių iš Europos sąjungos šalių, gabenimų rinkoje situacija reikšmingai pasikeitė. Iki 2015 m. pradžios žemės ūkio produkcijos eksportas iš Lietuvos sumažėjo 20,7 % lyginant su 2013 m., eksportas į Rusijos rinką krito 20,6 %. Kaip ši situacija atsispindėjo Lietuvos transporto ir logistikos rinkoje 2019 m., kokios Baltijos šalies vystymosi perspektyvos? Apie tai ir kitas aktualias problemas pasakoja „AsstrA“ Vilniaus biuro vadovas Vilius Augulis.
— Viliau, kaip pasikeitė Lietuvos rinka per paskutinius penkerius metus?
Anksčiau Lietuva labai veiksmingai išnaudojo privalumus, kuriuos teikė palanki Lietuvos geografinė padėtis: krovinių srautai į NVS šalis, ypač Rusiją, buvo gabenami per mūsų šalį. Tokių gabenimų marža buvo didelė, užsakymų užteko visiems transporto ir logistikos rinkos dalyviams.
Šiuo metu Rusijos politinė ir ekonominė padėtis yra nestabili, gabenimų rinka jautriai reaguoja į visus pokyčius. Be to, kasmet atsiranda vis naujų transporto kompanijų. Užsakymų sumažėjo ir todėl tenka rimtai kovoti dėl kiekvieno naujo Kliento.
UAB „AsstrA-Vilnius“ palaipsniui persiorientuoja į gabenimo kryptis tarp Europos ir Baltijos šalių. Ši rinka pasižymi didele konkurencija ir pakankamai maža marža.
— Kaip „AsstrA“ pavyksta išsaugoti pozicijas susiklosčius tokiai situacija?
Įmonių grupė „AsstrA-Associated Traffic” AG – pažangus logistikos partneris, kuris neatsilieka nuo laiko ir aktyviai naudojasi šiuolaikiniais IT sprendimais, padedančiais optimizuoti verslo procesus. Naujos technologijos padeda įvairiuose verslo sektoriuose, transporto ir logistikos šaka nėra išimtis.
Šiuo metu vykdome projektą „Asstra Cab“ („Tiekėjo kabinėtas“). Tai vienas iš svarbiausių kompanijos projektų, vykdomų siekiant įdiegti transporto paslaugų pirkimo mobilizaciją ir automatizaciją. Šių sistemų vystymas ir įdiegimas suteikia galimybę integruoti dirbtinio intelekto technologijas ir teikti kompanijos Klientams aukščiausios kokybės transporto ir logistikos paslaugas išsaugant optimalius įkainius ir pristatymo terminus.
Šiuo metu, taip pat aktyviai testuojama mobilioji programa „AsstrA Track&Trace“, kuri artimiausiu metu bus platinama visur, taip pat ir Lietuvoje. Mobilios aplikacijos dėka kompanijos Klientai, galės stebėti transporto judėjimą 24/7 režimu, gauti aktualią informaciją apie krovinį viso gabenimo proceso metu. Programa „Track&Trace“ sinchronizuoja informaciją apie krovinio buvimo vietą su sandėlio darbuotojų darbu, tai leidžia informuoti visus proceso dalyvius apie galimus vėlavimus ir laiku imtis reikiamų optimizacijos veiksmų.
— Koks yra tokių sistemų naudojimo privalumas?
Pagrindinė IT sprendimų įdiegimo idėja yra transporto ir logistikos paslaugų teikėjo ir Partnerių sistemų integracija, taip pat procesų automatizacija. Realiai tai atrodys taip: Klientas siunčia užklausą tiesiogiai į „AsstrA“ sistemą, ekspeditorius ją patvirtina. Po to užsakymas perduodamas į tiekėjo kabinetą, kur pagal pateiktus kriterijus parenkamas transportas, kuriuo bus gabenamas krovinys. Vairuotojai „Track&Trace“ sistemoje pateikia visą informaciją apie gabenimą, ir Klientas gali realaus laiko režimu stebėti visą procesą.
— Ar dažnas Lietuvos transporto ir logistikos paslaugų teikėjas yra įdiegęs IT sprendimus?
Transporto ir logistikos šakos indėlis į Lietuvos BVP yra 14 %. Remiantis šiais duomenimis, galima pasakyti, kad naujų IT sprendimų diegimas domina ir transporto ir logistikos paslaugų teikėjus, ir kompanijas, kurios kuria programinę įrangą. Diegiant technologijas būtinos investicijos, o transporto ir logistikos sektorius turi tokių galimybių. Todėl Lietuvoje vis labiau populiarėja sistemos, kurios padeda vykdyti vairuotojų darbo laiko apskaitą, gauti informaciją apie transporto priemonės buvimo vietą, jos techninę būklę ir judėjimo greitį. Specialistai gautus duomenis analizuoja ir panaudoja optimizuojant būsimas operacijas.
— Kokią Jūs matote transporto ir logistikos šakos ateitį?
Žvelgiant į tolimą ateitį, galima pasakyti, kad tokių technologijų diegimas leidžia kalbėti apie galimybę stebėti visą gabenimo eigą paprasta programėle telefone. Ambicinga? Žinoma! „AsstrA“ ekspertai nebijo taip drąsiai svajoti. Galiausiai svajonės virsta planais ir mes galime nesustodami vystytis ir kelti kompanijos Klientų aptarnavimo lygį.
Pranešimą paskelbė: Anastasiia Onoshko, AsstrA Associated Traffic AG