IT naujienos,  Verslas

Elektroninė komercija – ateities verslo uostas

Pirmasis verslininkas Žemėje buvo pirmykštis žmogus, vos jam atsistojus ant dviejų kojų atsirado toks reiškinys kaip verslas. Dominavo mainų kultūra, o žmogui išmokus apdirbti metalus maždaug prieš 2600 metų pasaulį išvydo pirmoji moneta, kiek vėliau XI a. Kinijoje atsirado mums gerai pažįstami popieriniai pinigai, kurie naudojami iki šių dienų. Tačiau pasak kai kurių ekonomistų, greitu laiku, tokio reiškinio kaip popieriniai pinigai nebeliks išvis. Ir tokios hipotezės atrodo visai suprantamos, juk visas verslas šiuo metu keliasi į virtualią erdvę, kuriose vartotojui yra suteikiamos visos galimybės atsiskaityti „elektroniniais“ pinigais.

Ar e-komercija ir e-prekyba vienas ir tas pats?

Žmonės dažnai e-komerciją ir e-prekybą laiko sinonimais ir tapačiais dalykais, tačiau tai klaidingas požiūris. Elektroninė prekyba užima tik nedidelę dalį paslaugų, kurias suteikia elektroninė komercija, pavyzdžiui: elektroninės parduotuvės, skelbimai, aukcionai, bankininkystė ir elektroninis tarpininkavimas.

Tuo tarpu, elektroninę komerciją būtų galima vadinti verslu „ be sienų“, šalys bendrauja naudodamos informacines sistemas ir interneto ryšį, tačiau fizinio kontakto nėra. Kitaip tariant, e-komercijos sąvoka apima ne tik elektroninių parduotuvių teikiamas paslaugas, bet visus sandorius vykdomus elektroniniu būdu. Todėl, jei juokaujama, kad pasaulis nustoja suktis penktadieniais, kai savo darbą baigia didžiausia pasaulyje Niujorko Wall Street‘o birža, verslas internete niekada nemiega. E-komercija pasižymi itin greitai besiplečiančiomis pasiūlos galimybėmis, didėjančia visuotine konkurencija bei milžiniškais vartotojų lūkesčiais, kuriuos sugeba sėkmingai patenkinti.

Šiuo metu e-komercija ne tik suteikė visas galimybes sėkmingai vystyti verslą įmonėms, tačiau suteikė nemažai naujų galimybių tiekėjams ir vartotojams. Žinoma, medalis turi dvi puses, nors tiekėjams ir atsivėrė pasaulinė prieiga, tačiau padidėjo konkurencija. Kita vertus, sparčiai plintant e-komercijai vartotojų skaičius nuolatos auga, atsirado nauji klientų pritraukimo kanalai, pagreitėjo tiekimo grandinė bei sumažėjo išlaidų. Taigi, e-komercijos naudą jaučia visi.

Kuo e-komercija naudinga?

Visų pirma, e-komercija leidžia rinktis prekes ne vietiniu o globaliu mastu, kadangi elektroninė komercija neturi ribų, kurias būtų nustatytos pagal geografinę ar valstybinę padėtį. Be to, e-komercija suteikia visas galimybes smulkiems tiekėjams verstis verslu pasauliniu mastu. Iš vartotojų naudos perspektyvos, tai pasaulinis pasirinkimas – vartotojas turi galimybes išsirinkti iš visų potencialių tiekėjų reikalingiausią prekę arba paslaugą, nepaisydamas geografinės padėties.

Didesnis konkurencingumas tiesiogiai sąlygoja ir aukštesnę aptarnavimo kokybę. E-komercija suteikia tiekėjams galimybę efektyviau konkuruoti bendraujant su vartotojais. Įmonės, dirbančios elektroniniu būdu, gali pasiūlyti vartotojams aukštesnės kokybės aptarnavimą, suteikti daugiau informacijos apie produktą bei greitai atsakyti į visus iškilusius klausimus. Tokia abipusė nauda sutaupo ne tik laiko, kurį vartotojas sugaišta ieškodamas informacijos internete, bet ir ugdo jo kaip kliento lojalumą. Be to, komunikuojant elektroniniu būdu sumažinamos išlaidos žmogiškiesiems ištekliams, todėl sudaromos visos galimybės pasiūlyti vartotojams prekes už patrauklesnę kainą.

Kita vertus, e-komercija suteikia puikias galimybes visiškai naujiems produktams ar paslaugoms įsilieti į rinką. Pavyzdžiui, valstybinių įmonių ir organizacijų aptarnavimo paslaugos (pvz. el. deklaravimas), informacijos paslaugos ir pan.

Elektroninės parduotuvės: ką reikia žinoti?

E-komercijos nauda ypač pasireiškia elektroninių parduotuvių rinkoje, nes įvairių tyrimų duomenimis nustatyta, kad būtent ši sritis paskutinius tris metus stipriai išaugo, o jos plėtrai neturėjo įtakos ekonomikos nuosmukis.

Akivaizdu, kad kiekvienos elektroninės parduotuvės tikslas – parduoti prekes ir iš to užsidirbti. Bet šiuo metu neužtenka vien tik atidaryti elementarią elektroninę parduotuvę, kad ji generuotų pajamas ir kad pritrauktų pakankamai pirkėjų ar padidintų lankytojų srautą, Galbūt interneto pradžioje 1994-1996 m. to būtų ir pakakę, nes nebuvo pakankamai unikalių interneto tinklapių, kuriuose vartotojai galėjo naršyti. Šiandien, norint pasiekti gerų rezultatų svarbu atkreipti dėmesį ne tik į tai, ką ir už kiek parduoti, bet ir kaip atrodai.

Todėl vienas svarbiausių žingsnių į sėkmę – tinklapių kūrimas. Tiesa, dažnai siekiant sutaupyti, kenčia tinklapio funkcionalumas ir vizualizacija. Šiuo metu internete yra ne vienas ir ne du „profesionalai“, kurie siūlo tik pradėjusioms kurtis arba r prekyba norinčioms užsiimti įmonėms šabloninius tinklapių dizainus. Toks dizainas ne tik neatneša norimos naudos, bet ir gali padaryti daug nuostolių. Kyla klausimas kodėl?

Visų pirma, unikaliam projektui, reikia ir unikalaus tinklapio, kuris atliktų visas reikalingas funkcijas ir neapsunkintų vartotojų, norinčių juo naudotis. Be to, šabloninis, nieko neišsiskiriantis tinklapis atrodo nepatikimai. Dėl to gali išaugti nepasitikėjimas įmone ir smukti jos įvaizdis, kuris tiesiogiai veikia reputaciją – nepakeičiamą įmonės turtą.

Taipogi, įmonė pasirinkus šabloninį tinklapio dizainą rizikuoja niekuo neišsiskirti, o būti originaliam šiuolaikinėje rinkoje yra didelis privalumas, kadangi vartotojai „perka akimis“ ir kitą kartą rinksis tą įmonę, kuri siūlo ne tik geras ir kokybiškas prekes ar paslaugas, bet ir gražiai atrodys vizualiai.

Tiesa, sukurti e-parduotuvę nėra itin pigu ir rinkos naujokai ne visada gali sau tą leisti, todėl šiandien „ant bangos“ e-parduotuvių nuoma. Tai gerokai pigesnis variantas nei kurti viską nuo nulio. Įmonė išsirenka norimą planą, pagal kurį ir būna talpinamas tinklapis, o tiekėjai, iš kurių e-parduotuvė nuomojama, padeda įvaldyti jos administravimo įgūdžius, o kilus klausimams operatyviai į juos atsako. Tai pakankamai greitas, pigus ir efektyvus būdas pradėti savo verslą internetinėse platybėse.

Taigi, nors niekas neabejoja, kad įprastos parduotuvės liks populiarios, bet visos e-paslaugos ne tik suteikia vartotojui ne tik didesnes pasirinkimo galimybes, bet tuo pačiu yra lankstesnis, pigesnis ir dažnai patrauklesnis variantas. Vienintelis barjeras, kuris gali pristabdyti elektroninę prekybą – tai pasitikėjimas, nes žmonėms kartais sunku keisti vartojimo įpročius. Kita vertus, skaičiai kalba patys už save: praeitų metų tyrimo rezultatai atskleidė, kad 53 proc. (skaičius nuolatos auga) pasaulio vartotojų pirmenybę teikia internetiniam apsipirkimui.

Parašykite komentarą