Verslas

Tyrimas: 2 iš 5 šalies smulkių ir vidutinių įmonių tikisi skolų augimo, pusė jų nežino, kokių prevencinių veiksmų imtis

Žvelgdamos iš augančios infliacijos ir geopolitinio neapibrėžtumo perspektyvos net 39 proc. smulkiųjų ir vidutinių įmonių tikisi klientų bei partnerių įsiskolinimų augimo. Tokius duomenis atskleidžia skolų valdymo bendrovės „Easy Debt Service“ užsakymu atlikta įmonių apklausa. Ir, kaip rodo tyrimas, didelė dalis įmonių nėra pasirengusios užkirsti kelio skolų augimui.

„Informaciją apie verslo ir privačių klientų finansinius įsipareigojimus kaupiančios bendrovės jau kalba apie augančias gyventojų skolas ir skolininkų kiekį. Daliai verslo tai nėra netikėta: skolų augimo laukė beveik 40 proc. smulkių ir vidutinių įmonių. Deja, ne visos įmonės yra pasirengusios taikyti skolų prevencijos priemones, be to, dabartinis įsiskolinimų augimas – dar ne pabaiga“, – pažymi skolų valdymo bendrovės „Easy Debt Service“ vadovė Rasa Butkuvienė.

R. Butkuvienė pastebi, kad apie vartojimo augimo lėtėjimą ekonomistai pradėjo kalbėti palyginti neseniai. Tuo metu gyventojų pajamų augimas jau kurį laiką negalėjo pasivyti sparčių infliacijos šuolių.

„Egzistuoja nemaža tikimybė, kad išlaidaujame savo santaupų ar skolų sąskaita, ir nė vienas iš šių variantų nežada nieko gero. Anksčiau ar vėliau tai virs didesniais įsiskolinimais bei dar labiau mažėjančiu vartojimu. Įmonės turėtų atkreipti dėmesį į šias tendencijas ir jau šiandieną pagalvoti tiek apie skolų prevencijos, tiek ir apie skolų valdymo planus“, – sako R. Butkuvienė.

Prevencijos planą turi ne visi

Vis dėlto, kaip rodo smulkiojo ir vidutinio verslo apklausa, skolų prevencijos veiksmus yra nusimačiusios ne visos skolų augimo besitikinčios įmonės. Juos suplanavusių įmonių dalis siekia 49 proc., tuo metu 34 proc. sako nežinantys, ar imsis priemonių skolų susidarymui vengti, 17 proc. tokių veiksmų imtis neketina.

„Apklausa rodo, kad skolų valdymui ir prevencijai labiau pasirengusios didesnės įmonės, tos, kuriose dirba bent kelios dešimtys ar keli šimtai darbuotojų. Tuo metu smulkiausi verslai rečiau apgalvoja skolų prevencijos galimybes. Deja, būtent mažos įmonės turi ir mažiau rezervų dorotis su išaugusių įsiskolinimų iššūkiais, tad joms itin svarbu turėti planą, kaip vengti pradelstų klientų ar partnerių mokėjimų“, – atkreipia dėmesį „Easy Debt Service“ vadovė.

Patarimai efektyvesniam skolų valdymui

Pasak R. Butkuvienės, kiekvienas verslas turėtų skirti laiko skolų prevencijai: nė vienas nėra nuo to apsaugotas, net jei skolos ir nesudaro reikšmingos įmonės gaunamų pajamų dalies. Taigi, reikalingas aiškus planas, kas kiek laiko bus peržiūrimi klientų ar partnerių įsipareigojimai ir apie tai jiems bus primenama.

„Jei laikotarpis įtemptas, įsiskolinimų rizika aukšta, o dalies klientų finansinė elgsena ima siųsti raudonus signalus, verta peržiūrėti šią tvarką – galbūt priminimus apie įsipareigojimus klientams verta siųsti anksčiau? Įvertinkite, ką dar galite pakoreguoti numatytame skolų prevencijos plane, kad jis būtų efektyvesnis“, – pataria R. Butkuvienė.

Pasak jos, svarbu turėti skolų išieškojimo planą bei būti nusimačius, kiek laiko ir resursų įmonė pasirengusi skirti savarankiškam skolų valdymui, nemažinant įmonės produktyvumo.

Susidūrus su vėluojančiais mokėjimais reikėtų nedelsti ir imtis aktyvios komunikacijos su skolininku. Jei šis vengia bendrauti, vilkina procesus, verta apsvarstyti galimybę kreiptis į skolų valdymo profesionalus: praktika rodo, kad jiems pavyksta efektyviau išieškoti skolą, tuo metu įmonė nepraranda brangaus laiko ir resursų dirbdama sau netipišką darbą.

Jei įsiskolinęs klientas pasirengęs nuolat komunikuoti, rodo iniciatyvą ieškant būdų padengti skolą, drauge sutarkite dėl jos grąžinimo terminų. Taip pat sudarykite skolos grąžinimo planą, jei tokio reikia dėl kliento mokumo ar skolos dydžio specifikos.

Parašykite komentarą