Tvarios įmonės prisideda prie klimato kaitos ir sveikos gyvensenos problemų sprendimo
Klimato atšilimas yra viena priežasčių, kodėl daug dėmesio skiriama tvarumo ir ekologijos temoms. Neretai problemos sprendimas perkeliamas ant paprastų vartotojų pečių – juk jie gali rinktis ir įsigyti prekes, kurios yra draugiškesnės gamtai. Bet įmonės formuoja pasiūlą, tad verslams vertėtų imtis iniciatyvos ir įdiegti tvaresnius sprendimus savo veikloje.
Šiltnamio efektą sukeliančių dujų sumažinimas leidžia planetai lengviau kvėpuoti
Šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų mažinimas yra vienas svarbiausių veiksnių kovojant su klimato atšilimu. Ourworldindata.org duomenimis, kasmet visame pasaulyje išmetama apie 50 milijardų tonų šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Energijos (elektros, šildymo ir transportavimo), gamybos pramonės, atliekų, žemės ūkio ir miškininkystės sektoriai pasaulyje laikomi taršiausiais.
(https://ourworldindata.org/emissions-by-sector).
Įmonės staiga iš pagrindų negali pakeisti visų sprendimų į gamtai draugiškus. Tai ilgalaikis procesas. Bet net ir maži pokyčiai, išmanesnių technologinių sprendimų integracija ir atsinaujinančių energijos šaltinių naudojimas yra svarbūs. Ilgalaikėje perspektyvoje jie virsta dideliais pokyčiais. Pavyzdžiui, kompanijai „Orkla“ nuo 2014 iki 2020 metų pavyko 62 proc. sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą vykdant savo veiklą. Viena iš priežasčių, kodėl per šešerius metus pavyko daugiau nei perpus sumažinti veiklos sukeltą taršą yra atsinaujinančių energijos šaltinių naudojimas. Šiuo metu kompanija 47 proc. energijos gauna iš atsinaujinančių šaltinių.
Perdirbamos pakuotės – kelias į švaresnę aplinką
2018 metų duomenimis, kasmet pasaulyje pagaminama per 359 milijonus tonų plastiko, iš kurių beveik 40 proc. buvo skirta pakuotėms gaminti Europoje. Problema yra ta, kad tik 9 proc. plastiko gaminių yra perdirbami. Visa kita lieka šimtus metų irstančiomis šiukšlėmis, nusėdančiomis pamiškėse ar vandenynuose. (https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/658279/IPOL_STU(2020)658279_EN.pdf)
Dėl kainos ir panaudojimo galimybių plastikas yra populiari pakuočių gamybos medžiaga. Tam tikras pirkėjų segmentas gal ir vertina įmantrias pakuotes bei netradicinius pakavimo sprendimus. Bet kelių minučių išpakavimo džiaugsmas pavirsta krūva šiukšlių. Tad siekiant sumažinti taršos problemą, įmonėms prasminga rinktis optimalius pakavimo sprendimus. Tai reiškia, kad pakuotės būtų perdirbamos, gaminamos iš perdirbtų medžiagų, pakuojant ir transportuojant būtų naudojama tik tiek medžiagų, kad produktas saugiai pasiektų prekybos vietas ir klientus.
Pavyzdžiui, kompanija „Orkla“ 2020 metais naudojo 95 proc. perdirbamų pakuočių, o 47 proc. naudotų pakuočių buvo pagamintos iš visiškai arba iš dalies perdirbtų medžiagų.
Saugūs ir sveiką gyvenseną propaguojantys produktai įkvepia labiau rūpintis savimi
Tvarumas yra ne tik apie gamybos ir verslo procesus. Tai taip pat apie sąmoningą vartojimą, sveikų ir organizmui naudingų produktų pasirinkimą. Maisto pramonė priverčia atidžiai skaityti produktų pakuotes ir mėginti suprasti, kas jose parašyta. Bet tai daryti nori ne visi – šiam procesui reikia laiko, pastangų ir žinių. Sveiki produktai neturėtų būti sudėtingas pasirinkimas.
Tad siekdami prisidėti prie sveikos gyvensenos puoselėjimo, maisto produktų ar papildų gamintojai turėtų atsakingai žiūrėti į produktų sudėtį. Pavyzdžiui, gaminamuose produktuose sumažinti cukraus, druskos ar riebalų kiekį, kurie yra diabeto, širdies ligų, inkstų, nutukimo ir kitų sveikatos problemų priežastis.
Nuo 2015 metų kompanija „Orkla“ savo produktuose 14 proc. sumažino sočiųjų riebalų kiekį, o cukraus ir druskos kiekį – nuo 9 proc. iki 6,5 proc. 2020 metų duomenimis, kompanija iš gaminamų produktų išbraukė 2234 tonas cukraus ir 168 tonas druskos.
Kompanija taip pat atsižvelgia į plintančias vegetarizmo ir veganizmo idėjas, kurios yra susijusios tiek su aplinkosaugos, tiek su sveikos gyvensenos temomis. Todėl tvarumu besirūpinančios įmonės teikia prioritetą augalinės kilmės produktams, kurie būtų priimtini ir tradicinės mitybos šalininkams. Tokiu būdu siekiama populiarinti ir paskatinti vadovautis sveikos gyvensenos bei mitybos principais.
Tvarumas taip pat svarbus maisto papildų sferoje
COVID–19 laikotarpiu skirtingose pasaulio šalyse buvo pastebėtas vitaminų ir maisto papildų vartojimo augimas. Stiprus imunitetas gali padėti išvengti viruso arba bent jau lengviau su juo susidoroti. Vis dėlto, vartotojams svarbu, kad vitaminai ir maisto papildai būtų kuo natūralesni arba organiški bei pagaminti laikantis tvarumo ir ekologijos standartų. Pastebima, kad ši tendencija vyrauja tarp jaunesnio amžiaus vartotojų, todėl gamintojams tai svarbus ženklas, jog norėdami išlikti rinkoje, jie turi ieškoti būdų, kaip tvariai gaminti maisto papildus.
Pavyzdžiui, „Orkla Care“ Möller’s žuvų taukai yra gaminami iš laisvėje gyvenančių žuvų. Kompanija vadovaujasi filosofija, kad sveikai gyventi yra lengviau. Todėl maisto papildų gamyboje taikomos inovatyvios technologijos, leidžiančios koncentruoti natūralias medžiagas ir paversti jas efektyviai įsisavinamais maisto papildais. Pavyzdžiui, maisto papildai „Livol“ yra kuriami pagal unikalią EC technologiją, kuri garantuoja medžiagų įsisavinimą, nes jos išsiskiria toje virškinamojo trakto vietoje, kurioje organizmas jas geriausiai įsisavina.
Rezultatai įkvepia siekti dar didesnių tikslų
Kompanija „Orkla“ siekia iki 2025 metų įmonės veikloje padaryti dar didesnių pokyčių, kurie prisidėtų prie tvarumo skatinimo bei ekologijos problemų sprendimų:
- 63 proc. sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą iš gamybinės veiklos, o iki 2040 m. – sumažinti iki 77 proc.
- 30 proc. sumažinti energijos ir vandens sunaudojimą.
- 50 proc. sumažinti maisto atliekas.
- Bendradarbiauti su tvariais partneriais, užtikrinti darbuotojų teises, remti tvarią ūkinę veiklą ir žvejybą.
- Naudoti tik perdirbamas produktų pakuotes.
- 75 proc. pakuočių gaminti iš perdirbtų medžiagų ir 50 proc. plastiko pakuočių gaminti iš perdirbtų ar atsinaujinančių medžiagų.
- Padvigubinti sveikų produktų vartojimą ir 15 proc. sumažinti druskos kiekį gaminamuose produktuose.
- Gaminti produktus tvarumo ir ekologijos standartus užtikrinančiose fabrikuose.
- Įkvėpti ir puoselėti tvarumo idėjas tiek įmonės viduje, tiek visuomenėje.
Pranešimą paskelbė: Ornela Ramasauskaite, UAB Orkla Care