Europos Parlamentui galutinai patvirtinus prieštaringai vertinamą Mobilumo paketą, Susisiekimo ministerija imasi priemonių, siekdama užtikrinti sklandų Lietuvos vežėjų darbą. Tarp svarstomų priemonių – bendras su kitomis šalimis ieškinys Europos Teisingumo Teismui.
„Dėkoju Lietuvos atstovams Europos Parlamente, balsavusiems už pataisas ir nepalaikiusiems Mobilumo paketo neigiamų nuostatų. Nesėdėsime sudėję rankas, toliau ginsime Lietuvos interesus ir sieksime ribojančių, diskriminacinių ir neproporcingų nuostatų panaikinimo. Kartu su Latvija, Estija, Lenkija, Bulgarija, Rumunija, Vengrija, Kipru ir Malta deriname veiksmus tarpusavyje dėl ieškinio Europos Teisingumo Teismui, ginčijant konkrečius priimto paketo punktus“, – sakė susisiekimo ministras Jaroslav Narkevič.
Mobilumo paketas priimtas nepaisant Lietuvos ir kitų šalių raginimo nebalsuoti už nuostatas, kurios pakenks ES bendrosios rinkos veikimui, apribodamos paslaugų teikimo laisvę. Teigiama, kad paketo nuostatos taip pat pakenks ES pastangoms siekti Žaliojo kurso tikslų ir emisijų transporte mažinimo. Lietuva kartu su Latvija, Estija, Lenkija, Bulgarija, Rumunija, Vengrija, Kipru ir Malta š. m. birželio 29 d. išplatino bendrą užsienio reikalų bei susisiekimo ministrų laišką Europos Parlamento nariams, ragindami laikytis nuoseklumo ir atsižvelgti į neigiamas pasekmes Europos Sąjungos bendrosios rinkos funkcionalumui ir aplinkosaugai.
Pastaruosius keletą metų Europos Sąjungos Taryba, Europos Parlamentas, Europos verslo ir pramonės asociacijos, profesinės sąjungos ir kitos suinteresuotosios šalys ES dalyvavo intensyviose diskusijose dėl naujų kelių transporto rinkos taisyklių. Mobilumo paketas buvo kritikuojamas dėl to, kad nukrypo nuo pradinių Europos Komisijos tikslų bei dėl to, kad jame pažeidžiamas solidarumo principas nustatant skirtingą komandiravimo apmokėjimo tvarką vairuotojams.
Didžiausią susirūpinimą kelia nuostata dėl įpareigojimo vilkikams kas 8 savaites grįžti į įsisteigimo valstybę narę. Nemažiau žalingos yra ir nuostatos dėl kabotažo operacijų apribojimų, tarpvalstybinių transporto operacijų skirstymo į dvišales ir daugiašales operacijas, poilsio kabinose draudimo nesant tinkamos infrastruktūros ir parkavimo vietų, neišspręstos problematikos dėl vežėjų iš trečiųjų šalių konkurencijos aspektų.
Dėl probleminių Mobilumo paketo nuostatų yra pasisakiusi ir Europos Komisija, kuri šiuo metu atlieka reikalavimo grąžinti vilkiką į įsikūrimo šalį poveikio vertinimą. Šio vertinimo, kuris turi būti atliktas iki šių metų pabaigos, pagrindu Europos Komisija gali inicijuoti pataisas patvirtintam Mobilumo paketui, siekiant minėtos neigiamos nuostatos panaikinimo.
Susisiekimo ministro teigimu, patvirtintas Mobilumo paketas gali nepasiekti ir svarbiausio tikslo – harmoningo ir vieningo taisyklių traktavimo, kuris būtinas užtikrinant vienodas veiklos sąlygas vežėjams ES šalyse narėse. Susisiekimo ministerija šiuo metu vertina priimto paketo nuostatas ir numato informuoti Europos Komisiją apie Mobilumo paketo spragas, kurioms reikia papildomo išaiškinimo siekiant vienodų sąlygų ES.
Priimti teisės aktai dėl galimybės verstis profesine vežimo kelių transportu veikla ir vežimo kelių transportu rinkos, tame tarpe ir vilkiko grąžinimas į įsikūrimo šalį kas 8 savaites ir pakeistos nuostatos dėl kabotažo operacijų, taip pat dėl socialinių įstatymų vykdymo nuostatų ir vairuotojų komandiravimo įsigalios po 18 mėn. nuo paskelbimo oficialiajame teisės aktų žurnale (OJ). Priimti teisės aktai dėl vairuotojų darbo ir poilsio laikotarpių, kas savaitinio poilsio kabinoje draudimas įsigalios iškart po paskelbimo oficialiajame teisės aktų žurnale (OJ). Teisės aktai skelbiami oficialiajame teisės aktų žurnale (OJ) per 20 darbo dienų nuo balsavimo Europos Parlamente.
Pranešimą paskelbė: Dalia Perednienė, LR Susisiekimo ministerija