Lietuvoje veikiantis verslas neišnaudoja savo potencialo regionuose, kur jo saitai su vietos bendruomenėmis, jų pačių vertinimu, yra gana silpni. Kol įvairios verslo socialinės iniciatyvos ir projektai daugiausiai sutelkti didžiuosiuose miestuose, regionuose, kartu – ir Šiauliuose, verslo socialinė atsakomybė gyventojų suprantama pirmiausiai kaip skaidrus didesnio nei minimalus atlyginimo mokėjimas.
Verslo socialinės atsakomybės skatinimo kampaniją „Ne tik sau“ inicijavusi Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM) užsakė reprezentatyvią visos šalies gyventojų apklausą.
Jos rezultatai atskleidė, kad sąžiningumas darbuotojų atžvilgiu aktualiausias regionų centruose ir kaimo vietovėse. Čia ne vokeliuose mokamų atlyginimų tikisi atitinkamai 51 ir 39 proc. apklaustųjų, kai didmiesčiuose tokių darbuotojų – 34 procentai. Didesni nei minimalūs atlyginimai svarbūs 40 proc. rajonų centrų ir 37 proc. kaimų gyventojų bei tik 28 proc. didmiesčių gyventojų.
Motyvuoja ne tik atlyginimas, bet ir vertybės
Lietuvos verslo konfederacijos generalinis direktorius Andrius Nikitinas pastebi, kad regionuose verslas turi progą sustiprinti ryšius su vietos gyventojais. Juo labiau, kad juose beveik nuolat trūksta darbuotojų.
„Regionuose 18 proc. gyventojų socialiai atsakinga įmone laikytų tą, kuri savanoriškai vykdo ar remia socialines iniciatyvas, 13-14 proc. – bet kokias iniciatyvas, didinančias gyventojų gerovę. Kita vertus, akivaizdu ir tai, kur būtų paprasčiausiai nepataikyta. Regionų gyventojai nepalaikytų su aplinkosauga susijusių projektų, nes čia dėmesys gamtos klausimams yra kur kas mažesnis negu didmiesčiuose“, – sako konfederacijos generalinis direktorius.
Mokymus bei seminarus organizuojančios įmonės „PersonPremier“ strateginio valdymo ekspertas-konsultantas Tomas Staniulis pastebi, kad verslo įsitraukimo į socialinius projektus mastas Lietuvoje turi daug potencialo augti.
„Lietuvoje tai taip pat daroma, tik dar palyginti nedideliu mastu. Tačiau šiuolaikinėms įmonėms nebepakanka vien siekti pelno – vis reiklesni ir sąmoningesni vartotojai ima teikti pirmenybę prekės ženklams, kurių filosofija jiems priimtina. Dažnai tai reiškia etišką, atsakingą įmonės elgesį. Tai taikytina ir darbuotojams. Talentingi ir perspektyvūs darbuotojai gali rinktis, su kuo nori dirbti, ir noriau renkasi įmones, kurių puoselėjamos vertybės jiems priimtinos“, – teigia T. Staniulis.
Socialinė atsakomybė prasideda nuo savo „daržo“
Pasak UAB „Rūta“ komunikacijos projektų vadovės Kristinos Briedienės, dažnas mitas, kad regionuose veikiančios įmonės skiria mažesnį dėmesį pelno „įdarbinimui“ vietos bendruomenės naudai: turėti ilgalaikę ir aiškią socialinės atsakomybės strategiją svarbu bet kuriai įmonei, nes užsiimdama socialine veikla, ji kuria patikimos įmonės įvaizdį, kuris realiais skaičiais nepamatuojamas, bet yra labai svarbus klientams, verslo partneriams ir planuojantiems įsidarbinti žmonėms. Svarbiausia, kad tokios iniciatyvos nebūtų deklaratyvios, nes įmonės filosofija bei vertybės turi atsispindėti realiuose darbuose ir pirmiausia – savoje aplinkoje.
„Tuo, kad rūpinamės darbo aplinka, atnaujiname darbuotojų kabinetus, gamybines ir persirengimo patalpas bei darbo priemones ar įmonės lėšomis organizuojame darbuotojų skiepijimą nuo gripo, nieko nebenustebinsime, nes darbuotojo motyvacija ir sveikas įmonės vidinis mikroklimatas – kiekvienos ne tik į gaminamą produktą, bet ir žmogiškuosius resursus besiorientuojančios įmonės rūpestis. Mes žiūrime globaliau: rūšiuojame atliekas, siekdami išsiaiškinti, kaip ir kur galima būtų taupyti, atlikome elektros energijos vartojimo auditą, savo firminėse parduotuvėse parduodame daugiau nefasuotų gaminių, kad sumažintume pakuočių kiekį. Net kurdami naujus produktus prisidedame prie taršos mažinimo. Mūsų požiūriu, socialinė atsakomybė gali būti ne tik trumpalaikė investicija į vieną ar kitą projektą, bet ir ilgalaikė tvarumo politika – juk atsakomybė pirmiausia prasideda nuo savo „daržo“, – patirtimi dalijasi K. Briedienė.
Kliūtis kokybiškam dialogui su bendruomene – riboti įmonės resursai
Pasak „Rūta“ komunikacijos projektų vadovės, įmonė daug dėmesio skiria ir visuomenės švietimui, edukuodama apie sveikesnes saldumynų alternatyvas – tai yra ir įmonės veikla, ir jos atsakomybė.
„Šiuolaikinis gyvenimo tempas, kai nuolat skubama, nesvetimas daugeliui, bet tokia kasdienė rutina dažnai užgožia net ir būtiniausius poreikius – vietoje subalansuoto ir palankesnio sveikatai maisto renkamės menkaverčius, organizmui visiškai nenaudingus užkandžius. Mažinti cukraus, druskos ir riebalų kiekį kasdienėje mityboje rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija bei Europos Komisija, nes gausus šių medžiagų vartojimas kenkia sveikatai ir didina riziką susirgti įvairiomis ligomis, todėl, siekdami pagerinti visuomenės sveikatos būklę, nutraukėme kelių cukrinės dražė rūšių gamybą ir, atsižvelgdami į nūdienos aktualijas, sukūrėme sveikų ir praturtintų įvairiais organizmui naudingais vitaminais bei mineralais vaisių, riešutų ir sėklų liniją „Greenz“. Tai – mūsų indėlis į visuomenės gerovę ir aiškiai apčiuopiama, ne „popierinė“ socialinė atsakomybė“, – sako K. Briedienė.
Tačiau, siekdama aprėpti kuo platesnę visuomenės dalį, įmonė tuo neapsiriboja ir kasmet biudžete numato tam tikrą sumą socialinės atsakomybės veikloms: „Rūta“ dalyvauja bendruose projektuose su LDK Valdovų rūmais, nacionaliniu M. K. Čiurlionio dailės muziejumi, ICC moterų klubu ir tt.
„Deja, net patys geriausi norai turi ribas tiek žmogiškųjų resursų, tiek turimo biudžeto rėmuose, todėl ne prie visų projektų, kuriuos inicijuoja ir paremti kviečia bendruomenė, galime prisidėti. Apmaudu, kad dažnai dėl vienų ar kitų priežasčių atsisakę, liekame nesuprasti – tai įvardinčiau pagrindine kliūtimi konstruktyviam dialogui su vietos bendruomene, bet ne kritiška. Rinkoje veikiame ne vienerius metus, tad ne viena karta užaugo su „Rūtos“ produkcija ir dar ne viena užaugs. Kokia ji bus – mūsų visų bendras tikslas ir uždavinys“, – užbaigia UAB „Rūta“ komunikacijos projektų vadovė K. Briedienė.
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos užsakymu „Spinter“ tyrimai rugpjūčio 27 – rugsėjo 4 dieną atliko reprezentatyvią apklausą, kurioje dalyvavo 1010 18-75 metų gyventojų.
Akcijos „Ne tik sau“ siekis – skatinti verslo socialinę atsakomybę. Gyventojai www.netiksau.lt kviečiami dalintis savo idėjomis, kurias galėtų įgyvendinti socialiai atsakingos įmonės.
Pranešimą paskelbė: Rūta Jankauskaitė, UAB „Idea Prima”