Verslas

Pirmieji žingsniai viešuosiuose pirkimuose: patarimai, kaip išvengti klaidų

Pandemija atvėrė galimybę įmonėms, pasinaudojant viešųjų pirkimų pagalba, ne tik parduoti savo prekes ir paslaugas, bet ir užmegzti ilgalaikius ryšius su klientais. Visgi, ne visi verslo sektoriaus dalyviai išnaudojo teikiamas galimybes. Viešųjų pirkimų platformos „Mercell“ atstovė Laura Simanavičiūtė teigia, kad dažnai dėl to kaltos pradedančiųjų klaidos.

„Verslo sektorius vis dar dirba ekstremaliomis sąlygomis, rinka ir jos dalyvių poreikiai nuolat keičiasi, o iššūkiai veja vienas kitą. Šiuo metu stebime situaciją, kai nemaža dalis įmonių vis dar nėra pajėgios išnaudoti atsiradusių galimybių. Patirtos nesėkmės priverčia nusivilti, o kartais net atsisakyti minties apie dalyvavimą viešųjų pirkimų konkursuose“, – sako L. Simanavičiūtė.

„Mercell“ atstovė priduria, kad viešųjų pirkimų rinkos kuriamą potencialą trukdo išnaudoti pradedančiųjų klaidos ir pataria, kaip jų išvengti.

Ketina dalyvauti didelės vertės pirkimuose, nors neturi tam resursų

Anot Lauros Simanavičiūtės, nepasisekimą viešuosiuose pirkimuose dažnai lemia patirties ir resursų stoka.

„Dažnai įmonės, pradedančios dalyvauti viešųjų pirkimų procese, pasižymi oportunistiniu požiūriu, kurį lemia patirties stoka. Nemaža dalis konsultuotų įmonių pripažino, kad pirmiausia nusprendė pateikti viešojo pirkimo paraišką ir laukti to, kaip viskas pasibaigs: neturėjo aiškaus plano, kaip įgyvendins sutartinius įsipareigojimus“, – pasakoja „Mercell“ atstovė.

Netinkamai įvertinti sutarties reikalavimai, dalyvaujančiai įmonei gali sukelti labai didelių finansinių nuostolių: perkančios įmonės skiriamas baudas, delspinigius ir kt. Taip pat tai gali sukelti ar padidinti vadybinių darbų apimtį, o kartu su šia problema atsiranda darbuotojų kaitos rizika.

„Labai svarbu susipažinti ir išanalizuoti viešojo pirkimo sutarties projektą, jame išdėstytus aptarnaujančiai įmonei tenkančius įsipareigojimus, sutarties nutraukimo ar keitimo galimybes, nes laimėjus pirkimą ir pasirašant sutartį ginčytis dėl sąlygų bus per vėlu. Įsivertinkite, ar būsite pajėgūs paslaugas (prekes) teikti visą sutarties galiojimo laiką ir taip, kaip nurodė perkančioji organizacija“, – pasakoja pašnekovė.

Nepakankamai domisi rinka

„Mercell“, kurios paslaugomis naudojasi beveik 30 tūkstančių klientų visoje Europoje, atstovė atskleidžia dar vieną dažną problemą. Jos teigimu, viešuosiuose pirkimuose dalyvaujančios įmonės neanalizuoja konkurencinės aplinkos.  

„Pasidomėkite kokios įmonės viešuosiuose pirkimuose laimėjo anksčiau, kokią paslaugų (prekių) kainą siūlė konkurentai, kokie yra pirkimų procese dalyvaujančios įmonės veiklos rodikliai“, – teigia L. Simanavičiūtė.

Ekspertės teigimu, įmonės nežino, kad gali lengvai rasti naudingą informaciją. Pirkimų sistemoje yra skelbiamos sudarytos sutartys, pasiūlymų eilės, vyraujančios kainos – kiekviena, viešajame pirkime ketinanti dalyvauti įmonė gali susipažinti su šia informacija.

Dažnai perkančioji organizacija ir pati nusprendžia pasidomėti apie viešuosiuose pirkimuose dalyvaujančias įmones. Radusi viešojoje erdvėje pateiktus neigiamus atsiliepimus ar įrašus apie skolas, gali atmesti pateiktą pasiūlymą ir pasirinkti kitą, jų nuomone, patikimesnį verslo partnerį.

Neskiria pakankamai dėmesio dokumentų pildymui

Pasitaiko atvejų, kai viešuosiuose pirkimuose dalyvaujančios įmonės, rengdamos dokumentus, neišvengia brangiai kainuojančių klaidų.

„Dėl neatidumo padarytos klaidos, laiku nepateikti reikalingi dokumentai, pernelyg lakoniški aprašymai ar neapgalvotai pasiūlyta mažiausia kaina – aspektai, į kuriuos būtina atkreipti dėmesį. Šios klaidos dažnos, kai dalyvavimo paraišką įmonėje pildo keli darbuotojai, dėl jų nesusikalbėjimo ir skirtingų kompetencijų šioje srityje atsiranda netikslumų. To pasekmė – nepavyksta laimėti pirkimo arba laimėjus tenka susidurti su sutarties sąlygomis, kurių įmonė negali išpildyti“, – įspėja L. Simanavičiūtė.

„Mercell“ atstovė pataria susipažinti su viešųjų pirkimų organizavimo ir vykdymo gidu, kurį galima rasti internete. Jame kiekviena įmonė ras praktiškus patarimus, padėsiančius išvengti minėtų klaidų. Siekiant išvengti klaidų, svarbu nepalikti paraiškos pildymo paskutinei minutei ir paskirti atsakingus asmenis, kurie rūpintųsi visu procesu.

„Teikiant dokumentus būtina atidžiai susidaryti biudžetą – kainą siūloma su (be) PVM, aiškiai nuspręsti, kokios yra sudėtinės biudžeto dalys. Pagrįskite kiekvieną nurodytą punktą, pavyzdžiui, kodėl konkrečią sumą skiriate darbuotojų išlaikymui”, – pataria L. Simanavičiūtė.

Neišmano viešųjų pirkimų procesų

L. Simanavičiūtė pastebi, kad kartais įmonės, norinčios dalyvauti viešuosiuose pirkimuose nemoka naudotis sistema, nežino pagrindinių, šiose srityje naudojamų terminų ir neranda aktualios informacijos.

„Norint sėkmingai dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, reikia tam tinkamai pasiruošti – nuodugniai išnagrinėti viešųjų pirkimų sistemą arba kreiptis pagalbos į šios srities ekspertus, sutaupysiančius jūsų laiką. Tai, kad įmonės dalyvauja viešuosiuose pirkimuose neišmanydamos sistemos ir jos subtilybių, sukelia papildomų rizikų: įmonė gali būti pašalinta iš pirkimo ar įvykdyti nuostolingą pirkimą, būti įtraukta į nepatikimų ar melagingų tiekėjų sąrašus“, –  įspėja ekspertė.

Viešųjų pirkimų platformos „Mercell“ atstovė Laura Simanavičiūtė sako, kad dalyvaujant viešuosiuose pirkimuose taip pat yra naudinga žinoti BVPŽ (Bendrojo Viešųjų Pirkimų Žodyno) kodus, kurie leistų pamatyti aktualiausius pirkimus, o pasinaudojant minėtais patarimais – išvengti klaidų.

Pranešimą paskelbė: Monika Besevičiūtė, UAB „Gravitas Partners”

Parašykite komentarą