Rugsėjo mėnesį interneto duomenų rinkimo platforma „Oxylabs“ įžengė į simbolišką zoną – JAV, Europos ir kitose rinkose gavo 100-ąjį patentą. Bendrovės atstovų teigimu, šis Lietuvoje ypatingai retas pasiekimas yra svarbus ne tik įmonei: tai įrodo mūsų šalies kūrėjų konkurencingumą ir inovatyvumą pasauliniu mastu.
„Oxylabs“ tarptautines rinkas savo išradimais stebina jau ne vienerius metus. Apie 16 proc. – štai tokią dalį Lietuvos subjektams Jungtinėse Amerikos Valstijose išduodamų patentų sudarė „Oxylabs“ apsaugotos inovacijos 2019-2023 m.
Tiesa, bendrovė prie Lietuvos inovatyvumo indekso gerinimo prisideda ir kitais rodikliais, pavyzdžiui, prekių ženklų paraiškų skaičiumi. Pasauliniu lygmeniu minėtame laikotarpyje jis siekia apie 60.
Kalbėdama apie pasiektą 100 patentų ribą, „Oxylabs“ Intelektinės nuosavybės komandos vadovė, dr. Marija Markova, pasakoja, kad mūsų šalyje tokiu pasiekimu gali pasigirti vienetai.
„Lietuvoje šiandien tai padariusios yra vos kelios įmonės. Šis skaičius simboliškai įkūnija nuoseklų visos bendrovės darbą: ryžtą kurti inovacijas, tobulinti bei teisiškai apsaugoti savo produktus. Džiaugiamės, kad ne tik esame vieni iš pasaulinių lyderių, teikiančių tarpinių serverių bei viešų interneto duomenų rinkimo paslaugas, bet ir galime tai patvirtinti tarptautinio lygio patentų portfeliu, įrodančiu mūsų paslaugų novatoriškumą ir originalumą“, – akcentuoja M. Markova.
Lietuva – puiki šalis inovacijų kūrimui
Pašnekovė pažymi, kad šis pasiekimas Lietuvos bei regiono mastu yra unikalus ir dėl čia vis dar nepopuliarios praktikos patentuoti intensyviai ir tarptautiniu mastu. „Oxylabs“ atstovės teigimu, tokie žingsniai leidžia įmonei užtikrinti savo išskirtinumą rinkoje.
„Šiuolaikiniame verslo pasaulyje įprasta, jog didžiąją įmonės vertės dalį sudaro patentai, verslo paslaptys, prekių ženklai ir kiti intelektinės nuosavybės objektai. Todėl inovacijų kūrimas ir produktų apsauga intelektinės nuosavybės teisėmis yra viena iš mūsų strateginių krypčių – tai darome tikslingai registruodami savo prekių ženklus, saugodami savo autorių teises, patentuodami ir kurdami bei saugodami kitą nematerialų turtą“, – sako „Oxylabs“ Intelektinės nuosavybės komandos vadovė.
Anot jos, tokie įmonės pasiekimai atspindi Lietuvos įmonių gebėjimą konkuruoti pasauliniu lygiu bei garsina šalies kaip inovatyvaus krašto vardą.
„Solidaus intelektinės nuosavybės portfelio turėjimas parodo šalies verslo suvokimą apie nematerialaus turto svarbą, o jo dydis yra siejamas su šalies inovatyvumu. Apie sparčius Lietuvos žingsnius šioje srityje byloja ir Pasaulinės intelektinės nuosavybės organizacijos leidžiamas leidinys „Global Innovation Index“, kuriame Lietuva jau kurį laiką kyla. Tai tik įrodo, kad privataus ir viešojo sektoriaus dėmesys inovacijoms, intelektinei nuosavybei ir verslo aplinkai duoda teigiamų rezultatų“, – pastebi pašnekovė.
Dr. M. Markova teigia, kad tokie Lietuvos rezultatai jai nėra staigmena, nes mūsų šalis puikiai tinka inovacijų kūrimui: „Čia turime itin daug išsilavinusių, kūrybingų ir talentingų žmonių, čia galioja tyrimus ir inovacijas skatinantys teisės aktai, taip pat esame vieni iš pasaulinių lyderių interneto infrastruktūros ir prieinamumo srityje. Turime visas reikiamas sąlygas kurti inovacijas ir didesnę pridėtinę vertę ne tik savo šalyje, bet ir savo šaliai bei visam pasauliui.“
Efektyvinti, greitinti, optimizuoti
Tačiau kas yra patentas? Kalbant paprastai, tai – teisinis instrumentas, suteikiantis išimtinę teisę praktikuoti juo saugomą inovaciją. Patentai gali padėti apsisaugoti nuo to, kad atitinkamos įmonės konkurentai jos sukurtus išradimus panaudos savo prekėse ir paslaugose. Taip pat patentai padeda užtikrinti inovacijos išskirtinį panaudojimą jos tobulinimui, tokiu būdu garantuojant konkrečios technologinės srities unikalumą.
M. Markova pažymi, kad apskritai, inovacijų kūrimas kiekvienai įmonei, tarp jų ir „Oxylabs“, suteikia konkurencinį pranašumą: „Mūsų inovacijos yra skirtos gerinti, optimizuoti ir tobulinti esamus procesus arba paslaugas. O savo išradimus renkamės apsaugoti teisiškai.“
Tiesa, ji priduria, kad tinkamo teisinio instrumento inovacijų apsaugojimui pasirinkimas priklauso nuo daugelio aplinkybių.
„Tam įtakos gali turėti ir tai, ar inovacijos pridėtinė vertė spėjamai bus ilgalaikė ar ribota laike, ar galutinis vartotojas ar konkurentas gali iš prekės ar paslaugos identifikuoti jos pagaminimo ar teikimo būdą ir pan. Taip pat svarbu, ar įmonė planuoja savo inovacijas licencijuoti, parduoti ar komercializuoti kitu būdu. Tai reiškia, kad patentavimo kelias ir jo apimtis turi būti detaliai apsvarstyti ir suderinti su įmonės veiklos bei plėtros strategija“, – sako „Oxylabs“ atstovė.
Įdomu yra tai, jog patentas kaip teisinis instrumentas yra teritorinis, tad kiekvienoje šalyje jis turi būti išduodamas atskirai. Tai kelia ir savų iššūkių.
„Užpatentuoti savo produktų visose pasaulio šalyse yra praktiškai neįmanoma dėl itin didelių kaštų ir sudėtingų teisinių procesų, todėl kiekviena įmonė privalo nuspręsti, kur ji nori ir gali saugoti savo išradimus. Mes juos patentuojame įvairiose svarbiausiose pasaulio rinkose – Kanadoje, Kinijoje, Singapūre, Europoje, tačiau pirmiausia savo išradimus siekiame apsaugoti JAV. Šios šalies rinka mums yra itin svarbi, be to norime joje užsitikrinti apsaugą, žinodami čia paplitusią įmonių praktiką aktyviai ginti savo teises ginčų procesuose“, – pažymi pašnekovė.
Kalbėdama apie konkrečius įmonės patentus, ji akcentuoja, jog bendrovės inovacijos yra skirtos efektyvinti ir pagerinti tarpinių serverių veiklą bei didžiųjų duomenų išgavimą.
„Šiemet gavome patentą „Regioniniu požiūriu gretimos tarpinio serverio paslaugos įgyvendinimo metodai ir sistemos“, kuris atskleidžia sistemą ir metodą, kaip efektyviai įgyvendinti keičiamo dydžio, labai efektyvias decentralizuotas tarpinio serverio paslaugas per tarpinio serverio infrastruktūrą, esančią skirtingose geografinėse vietose. Sistemos ir metodai leidžia vartotojams iš bet kurios geografinės vietos siųsti užklausas į geografiškai artimiausią tarpinio serverio infrastruktūrą“, – pasakoja M. Markova.
Kaip yra gaunamas unikalus patentas? Ji paaiškina, kad procesas tiek JAV, tiek Europoje yra panašus – pateikus paraišką, atitinkamos teritorijos patentų tarnybos išanalizuoja inovacijos atitikimą naujumo, išradimo lygio, pritaikomumo pramonėje ir kitiems formaliems paraiškos reikalavimams. Jei paraiška juos atitinka – patentas išduodamas. Jeigu yra trūkumų, ją reikia taisyti ir pateikti papildomus argumentus.
„Įdomu, kad atitinkamos patentų tarnybos skirtingai vertina kai kuriuos teisinius reikalavimus. Pavyzdžiui, JAV atlaidžiau žiūrima į patentus, susijusius su kompiuterinių programų apsauga, taip pat keliami ne tokie griežti reikalavimai išradimo aprašymui. Todėl kai kurių patentų apimtis JAV ir Europoje gerokai skiriasi, nors jais saugomas tas pats išradimas“, – pastebi „Oxylabs“ atstovė.
Inovacijoms ir išradėjams – ypatingas dėmesys
Pasakodama, kaip įmonei pavyko pasiekti tokių įspūdingų rezultatų, M. Markova pažymi, kad inovacijos neabejotinai yra „Oxylabs“ kultūros dalis, tendencingai puoselėjama pasitelkiant specialias iniciatyvas.
„Pavyzdžiui, turime „Oxylabs“ plačią intelektinės nuosavybės mokymų programą, skirtą įvairių lygių, įvairių komandų nariams. Jų metu supažindiname kolegas su patentų sąvoka, pasakojame, kaip gauti su kompiuterinėmis programomis susijusius patentus. Taip pat esame patvirtinę išradėjų premijavimo politiką, leidžiančią skatinti juos ir finansiškai. Be to, tapimas išradėju suteikia ir nematerialų atlygį, todėl visada stengiamės pasidžiaugti su patentais susijusiais pasiekimais, atsidėkoti prie inovacijų kūrimo prisidėjusioms komandoms“, – sako pašnekovė.
Apie Oxylabs
„Oxylabs“ yra viena iš lyderiaujančių interneto duomenų rinkimo platformų pasaulyje. Įmonių grupė padeda verslui spręsti pagrindinius viešųjų duomenų rinkimo iššūkius. Tarp jos klientų – daugiau nei 3500 įmonių, įskaitant kelias dešimtis į „Fortune Global 500“ sąrašą patenkančių didžiausių JAV kompanijų. Bendrovės misija – suteikti kiekvienam verslui, tiek smulkiajam, tiek stambiajam, galimybę pasitelkti interneto duomenų rinkimą konkurencingumui didinti.
Pranešimą paskelbė: Kamilė Augėnaitė, UAB „coagency”