Verslas

„Natūralus“, „kaimiškas“ ar „organinis“ nelygu ekologiškam: kaip atpažinti išties ekologišką produkciją

Augant vartotojų sąmoningumui ir ekologiškos produkcijos paklausai, dažnas pirkėjas susiduria su problema, kuomet atpažinti išties ekologišką gaminį tampa misija neįmanoma. Nors ant daugybės skirtingų prekių ženklų produktų puikuojasi tokie užrašai kaip „organinis“, „natūralus“, „kaimiškas“ ir kt., tai nereiškia, kad atitinkami produktai – ekologiški. Tad kaip įsitikinti, kad įsigyjamas gaminys yra ekologiškas ir kokia šių produktų nauda?

Valstybinės maisto tarnybos ir veterinarijos duomenimis, terminas „ekologiškas“ apibūdina žemės ūkio, įskaitant akvakultūros, produktą, kuris yra pagamintas ekologinės gamybos būdu ar su ja susijęs. Tai gali būti gyvi ar neperdirbti žemės ūkio produktai, maistui skirti perdirbti žemės ūkio produktai, pašarai ir kt.

Tuo pat metu ekologinė gamyba yra bendra ūkio valdymo ir maisto produktų gamybos sistema, apimanti geriausią aplinkosaugos praktiką, didelę biologinę įvairovę, gamtos išteklių išsaugojimą, aukštų gyvūnų gerovės standartų taikymą. Be to, ekologinės gamybos metu yra atsižvelgiama į tam tikrų vartotojų teikiamą pirmenybę produktams, pagamintiems naudojant natūralias medžiagas ir procesus.

Tai reiškia, kad įvairūs terminai, jų išvestiniai žodžiai arba mažybinės formos, pavyzdžiui „bio“ ar „eco“, tiek atskirai, tiek žodžių junginiuose, gali būti vartojami visoje Europos Sąjungoje, bet kuria kalba ženklinant, reklamuojant produktus, kurie atitinka su ekologine žemės ūkio ir maisto produktų gamyba susijusių teisės aktų reikalavimus.

Todėl ant produkcijos pakuočių atsirandantys tokie užrašai kaip „organinis“ (kilęs iš anglų kalbos žodžio „organic“, verčiamas į terminą „ekologiškas“), „tik iš natūralių ingredientų“, „be hormonų“, „genetiškai nemodifikuota“, „ūkininkų produkcija“ ar „natūralus“, nepatvirtina, kad atitinkamas gaminys yra ekologiškas.

Nuolat augina ekologiško asortimento dydį

Anot „Lidl Lietuva“ Pirkimų departamento socialinės atsakomybės vadovės Rasos Didjurgytės, prekybos tinklas „Lidl“, siekia ne tik savo tiekimo procesus organizuoti atsakingiau ir tausojant aplinką, bet ir sudaryti sąlygas pirkėjams pasirinkti tvariau užaugintus ir pagamintus produktus. Dėl šių priežasčių „Lidl“ nuolat siekia, kad tiek ekologiškų, tiek kitų tvarumo sertifikatų turinčių produktų kiekis asortimente nuolatos augtų.

„Rūpindamiesi tiek mūsų klientais, tiek aplinka ir visuomene, siekiame skatinti tvaresnį vartojimą ir suteikti galimybę mūsų asortimente rasti kuo daugiau ekologiškų maisto produktų, mineralinių azoto trąšų, genetiškai modifikuotų organizmų ir laikantis įvairių kitų griežtų sąlygų. Be to, augant vartotojų sąmoningumui, pirkėjai vis dažniau nori nori žinoti, kaip, iš ko pagaminti produktai, ir šiuo atveju ekologiškus produktus jie gali lengvai identifikuoti iš atitinkamo ženklinimo“, – sako R. Didjurgytė.

Jos teigimu, visi „Lidl“ parduotuvių asortimente esantys ekologiški produktai yra žymimi produktai yra žymimi Europos Sąjungos ekologinės gamybos logotipu – baltu lapu žaliame fone. Anot specialistės, tam, kad tokius gaminius būtų kuo paprasčiau rasti parduotuvėje, prie kainų lentynose dedame papildomą ženklinimą.

„Ekologišką produkciją mūsų pirkėjai gali rasti ir specialiose „Bio Organic“ prekės ženklu pažymėtose žaliosiose salelėse ir kitose vietose – pieno produktų šaldytuvuose, vaisių ir daržovių, kūdikių maisto lentynose ir kitur. Džiaugiamės, kad vien nuo 2018 m. iki 2019 m. ekologiškų gaminių kiekis prekybos tinklo asortimente padidėjo 15 proc. Šiandien „Lidl“ parduotuvėse pirkėjai gali įsigyti tokių ekologiškų produktų kaip agavų ar klevų sirupas, skrudintų arganų riešutų aliejus, makaronų, pagamintų iš raudonųjų lęšių, avinžirnių ar žirnelių, kokosų miltų, picas su ekologišku sūriu, skrudintą maltą kavą ir dar daugiau. Neabejojame, kad ateityje ekologiško asortimento dydis prekybos tinkle augs dar labiau“, – teigia R. Didjurgytė, pristatydama dar kelis naujus „Bio Organic“ prekinio ženklo produktus, kurie parduotuvėse „Lidl“ pasirodo jau nuo spalio 4 d.

Ekologiška produkcija privalo būti ženklinama

Įsigydamas ekologišką produktą, vartotojas gali būti tikras, kad ne mažiau kaip 95 proc. žemės ūkio kilmės produkto sudedamųjų dalių pagaminta ekologinės gamybos būdu, kaip tai numato teisės aktų reikalavimai.

Be to, ekologiškų produktų augintojai bei gamintojai yra reguliariai tikrinami kompetentingų institucijų, o ant produkto yra nurodomas gamintojo, perdirbėjo ar prekiautojo pavadinimas ir sertifikavimo įstaigos pavadinimas arba kodas.

Svarbu pažymėti, kad visi Europos Sąjungoje pagaminti ekologiški fasuoti maisto produktai turi būti paženklinti Europos Sąjungos ekologinės gamybos logotipu. Taip pat galima savanoriškai naudoti ES logotipą Bendrijoje pagamintiems ekologiškiems nefasuotiems produktams ar bet kuriems iš trečiųjų šalių importuojamiems ekologiškiems produktams.

Pranešimą paskelbė: Eglė Girdauskaitė, UAB „Gravitas Partners“

Rekomenduojame
 
EMU Australia Magical Unicorn Walker Pale Pink 18M+
 
ALTERCORE 552 Black 37
 
Laundry Soap Méga Propre Audinių skalbiklis, 1000ml
 
REIMA Kuhmoinen Pale Rose 86
 
REIMA Tukeva Black 39

Parašykite komentarą