• El.p@štas
  • Tai įdomu
    • Sveikinimai
    • Receptai
    • Pramogos
    • Forumas
  • Skelbimai
  • Politika
  • IT naujienos
Litas.Lt
Žinantiems pinigų ir laiko vertę
  • Verslas
    • Bankai ir Draudimas
    • Nekilnojamas Turtas
    • Marketingas
    • Investicijos
    • Verslas
    • Transportas
    • Mokesčių naujienos
    • Technologijos
    • Renginiai
    • Taupymo patarimai
  • Karjera
    • Darbas ir karjera
    • Studijos
  • Laisvalaikis
    • Buitis, Namai
    • Sportas
    • Kelionės
    • Laisvalaikis
    • Sveikata
    • Įvairenybės
    • Kriminalai
    • » Paskelbti naujieną
    • Kontaktai
    • Prisijungti

RSS TV laidos, filmai

  • „Telia“ atveria mobiliąją televiziją visiems „Telia TV“ žiūrovams
  • „Citus“ planuoja būsto projektą Šnipiškėse
  • Pirmoji ponia dalyvavo jaunimo mokyklos akcijoje „Gerumo keliu“

RSS Būkime sveiki

  • Tyrimas atskleidė: lietuviai dėl savo sveikatos nerimauja vis rečiau, tačiau lėtinių ligų baimė išlieka stipri
  • Transplantacijos laukimas: kaip padėti artimiesiems?
  • Dar nevėlu skiepytis nuo gripo

RSS IT naujienos

  • „Telia“ atveria mobiliąją televiziją visiems „Telia TV“ žiūrovams
  • „Bitės“ duomenys: šiemet klientams nebaisūs net ir konfliktų draskomi taškai
  • Vaizdo kokybės gerinimas – penki asmenybių tipai ir jų pagrindiniai kriterijai, renkantis televizorių

Kodėl mieliau renkamės lietuviškas prekes nei atvežtines?

Kodėl mieliau renkamės lietuviškas prekes nei atvežtines?

Daugelis Lietuvos gyventojų pirmenybę teikia vietos gamintojų prekėms, lietuviškas obuolys suvokiamas kaip sveikesnis už lenkišką. ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Vadybos katedros vedėja prof. dr. Justina Gineikienė tiria, kas lemia vartotojų pasirinkimus perkant vietines ir užsienio prekes. 

Ankstesni tyrimai rodo, kad vartotojai prekes dažniausiai renkasi pagal kainą ir moralinius motyvus, pavyzdžiui, perka lietuviškas prekes, nes nori palaikyti vietos gamintojus, išsaugoti darbo vietas. Tačiau prof. J. Gineikienės tyrimai atskleidžia, kad priimant sprendimus taip pat itin svarbūs psichologiniai veiksniai, istorinės aplinkybės. 

„Vartotojai nepriima užsienio prekių dėl tokių veiksnių kaip priešiškumas prekės kilmės šaliai ar psichologinės nuosavybės jausmas, – pasakoja prof. J. Gineikienė. – O štai pagrindiniai veiksniai, skatinantys rinktis importuotas prekes, yra susitapatinimas su užsienio šalimi ar kosmopolitiškumas.“

Dėl importo didėja prekių pasiūla, mažėja kainos. Galimybė laisvai eksportuoti produkciją stiprina valstybės ekonomiką ir konkurencingumą, leidžia specializuotis tose srityse, kuriose ji stipriausia. Suskaičiuota, kad įgyvendinus Transatlantinės prekybos ir investicijų partnerystės sutartį, vidutines pajamas gaunanti keturių asmenų europiečių šeima per metus sutaupytų iki 545 eurų. Iki šiol pastangos skatinti prekybą tarp šalių daugiausia buvo sutelktos į formalių barjerų naikinimą, mažesnius mokesčius ar subsidijas, tačiau nedavė norimų rezultatų, nes nebuvo pakankamai išnagrinėta vartotojų elgsena. 

Vienas veiksnių, skatinančių rinktis lietuviškas prekes, – kolektyvinės psichologinės nuosavybės jausmas. „Vartotojas savo šalyje pagamintas prekes suvokia kaip savas, artimas, „mūsiškes“ ir dėl to dažniau jas renkasi. Šie pasirinkimai nebūtinai susiję su neigiamu nusiteikimu dėl užsienio prekių. Tas pats žmogus gali mėgti ir vietos, ir užsienio gaminius, tačiau dėl psichologinės nuosavybės jausmo bus labiau linkęs rinktis savus, – sako prof. J. Gineikienė. – Psichologinės nuosavybės jausmas būdingas ne tik lietuviams. Pavyzdžiui, britai dar patriotiškiau nusiteikę dėl vietos prekių.“ 

Mokslininkė nustatė, kad daugelis vartotojų tiki sveikumo stereotipu ir vietos produktus vertina kaip sveikesnius nei atvežtus iš svetur. Tyrimo dalyviams buvo parodytos dvi tų pačių obuolių nuotraukos. Obuolius, kurie buvo pristatyti kaip užauginti Lietuvoje, tyrimo dalyviai apibūdino kaip sveikesnius už tuos, kuriuos manė esant atvežtinius. Tokie pat rezultatai gauti lyginant lietuviškus ir atvežtinius pomidorus, duoną ar jogurtus.

„Lietuvos vartotojai lietuviškus produktus apibūdina kaip sveikesnius, natūralesnius, nes, jų nuomone, gyvename ne tokioje užterštoje aplinkoje, naudojame mažiau cheminių medžiagų nei užsienyje, – pasakoja prof. J. Gineikienė. – O štai, tarkime, austrai renkasi vietos prekes, nes tiki, kad bus mažiau teršiama gamta, jei nereikės jų iš toli transportuoti.“ 

Profesorė nustatė, kad istoriškai susijusiose rinkose vartotojų elgseną gali lemti visai kiti veiksniai. Tokiais atvejais vartotojų etnocentrizmas praranda įtaką, bet itin svarbiu veiksniu tampa nostalgija susijusiai rinkai. Kartu dėl istorinių motyvų veikia ir priešiškumas kilmės šaliai, todėl vartotojas patenka į ambivalentiškumo būseną – tai pačiai prekei dėl jos kilmės šalies jaučia ir teigiamus, ir neigiamus jausmus. Pavyzdžiui, kai kurie vyresnės kartos Lietuvos gyventojai jaučia nostalgiją sovietų laikams, gaminiai iš Rusijos jiems primena jaunystę, atrodo savi, artimi. Antra vertus, šiandienė geopolitinė situacija ir Rusijos veiksmai Ukrainoje, Gruzijoje lemia neigiamą požiūrį į šią valstybę, todėl vartotojui tenka įveikti tam tikrą vidinį konfliktą renkantis pirkti ar nepirkti rusišką prekę. 

Vartotojų elgsenos analizė svarbi rengiant ir įgyvendinant eksporto skatinimo strategijas, stiprinant šalies gamintojų konkurencingumą ir kuriant atsvarą importuojamoms prekėms. Prof. J. Gineikienė už darbų ciklą „Vartotojų elgsena, peržengianti sienas: veiksniai, lemiantys vietinių ir užsienio prekių pasirinkimus“ nominuota 2018 m. Lietuvos mokslo premijai gauti.

Pranešimą paskelbė: Karolina Derbutaitė, UAB „Vox vera“

Rekomenduojame
 
REIMA Sydvest 521590 Navy 122
 
Crocs™ Classic Slipper Charcoal/Charcoal 42,5
 
FILA Vault CMR Jogger CB Low 1010802 Purple/Black 41
 
Crocs™ Reviva Mesh Slip-On Women's Navy/White 36,5
 
Moisture Recovery Treatment Balm Kaukė sausiems plaukams, 250ml
 
Crocs™ Monterey Wedge Womens Blossom 36,5
2019 02 05   BNS Spaudos centras
  Verslas
  • Tyrimas: kam skolintųsi kas antras lietuvis?

  • Pokyčiai CUP: automobilius nemokamai leis statyti ilgiau

Leave a Reply

Cancel

You must be logged in to post a comment.

KurApsistoti? NT skelbimai eNuoma.lt Geros paslaugos Skelbti.lt MotoTurgus.lt
Programa Centas
Smart SEO
Parduodami Domenai

Temos

Bankai ir Draudimas Buitis, Namai Darbas ir karjera Investicijos IT naujienos Kelionės Laisvalaikis Marketingas Mokesčių naujienos Nekilnojamas Turtas Politika ir teisė Renginiai Sportas Studijos Sveikata Taupymo patarimai Technologijos Teisėsauga, kriminalai Transportas Verslas Įvairenybės

Draugai

Fontanai – namų aplinkos puošimui

Gelbėkit vaikus
Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytoju skaitliukai

Rekomenduojame

  • TeisesBiuras.lt
  • sokiai kaune
  • audio igarsinimo paslaugos
  • fs19 mods
  • Avalynė
# > Jūsų nuoroda! < #

‹ › ×
    Copyright © 2000 - 2018Litas.Lt - Verslas, naujienos - Žinantiems pinigų ir laiko vertę, powered by WP
    This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.Accept Read More
    Privacy & Cookies Policy

    Necessary Always Enabled