Verslas

Iš atliekų lietuviai pasigamina ir baldus, ir namus

Europos Aplinkos agentūros duomenimis, sąvartynuose nugula 37 proc. visų Europos Sąjungoje sugeneruotų komunalinių atliekų. Lietuvoje šis rodiklis siekia net 79 proc. Kol įvairios institucijos svarsto, kokių veiksmų imtis, kad ekonomika taptų tvaresnė, kūrybiški žmonės su atliekų problema ir besaikiu vartojimu kovoja savaip. Taip atgyvenusi šachmatų lenta tampa laikrodžiu, padangos – nenuspėjamus lietuviškus orus atlaikančiu krėslu, o seni laikraščiai – moderniais šviestuvais.
Namas iš statybinių atliekų
Menininkas Robertas Bartašius, savo rankomis netoli Vilniaus pasistatęs namą, teigia kad labai geras šaltinis namui reikalingoms medžiagoms rankiotis buvo statybinių medžiagų sąvartynas netoli Vilniaus. „O ir šiaip, važiuoji, konteinerius apžiūri, pamatai kokį geležies gabalą besimėtantį – pasikeli ir pasiimi, kitas net nepastebėjęs praeitų“, – pasakoja menininkas.
Pasak jo, visi yra menininkai, statybininkai, projektuotojai. „Net vaikas galėtų pasistatyti namą, nieko čia sunkaus nėra, o ir užtrunka ne ką ilgiau negu išsimokėti paskolą bankui už nuosavą būstą“, – įsitikinęs R. Bartašius savo patirtį aprašantis tinklaraštyje „Kitokia statyba“.
Dėmesį traukia netikėti R. Bartašiaus inžineriniai sprendimai, pavyzdžiui, saunos židinys iš atliekų ar patogus lauko krėslas iš senų padangų, atlaikantis visus lietuviško oro netikėtumus. Pastarajam pagaminti prireikė tik penkių padangų, saujelės varžtų, grąžto, siaurapjūklio ir gero pusdienio.
Ragina mokytis iš užsienio šalių
Kūrybinės interjero dizaino studijos „Indi“ savininkas Simonas Tarvydas pritaria idėjai, kad kiekvienas žmogus gali pats kurti ir konstruoti. Pasak jo, dizaino iš nereikalingų ar perdirbtų medžiagų srityje ypač pažengusios skandinavų šalys, belgai, olandai, italai, portugalai. „Turėtume mokytis iš užsienio šalių, skiriančių didelį dėmesį „antrarūšiam“ dizainui“, – teigia S. Tarvydas.
Tarp S. Tarvydo studijos gaminių – laikrodis iš senos šachmatų lentos, kurio rodyklės padarytos iš kinietiškų lazdelių, kavos staliukai iš nereikalingo biliardo stalo, šviestuvai iš senų laikraščių, kėdės sėdynė iš vyno kamščių. Studija „Indi“ – dviejų žmonių duetas: „Aš paprastai būnu tas, kuris mąsto, kaip praktiškai realizuoti mintis, o žmonai dažniausiai labai gerų idėjų į galvą šauna“, – pasakoja menininkas.
Lietuviai kviečiami rungtis žaliojo dizaino konkurse
Iki kovo pabaigos vyksta tarptautinis žaliojo dizaino konkursas, kuriame dalyvauti kviečiami lietuviai, prancūzai, italai ir bulgarai. Trijų geriausių darbų autoriai pasidalins bendrovės „Tetra Pak“ įsteigtus 1000 eurų vertės prizus. Be to, jų darbai bus eksponuojami Briuselyje „Žaliosios savaitės“ metu.
Konkurse gali dalyvauti tiek mėgėjai, tiek profesionalai, teikdami įvairiausius objektus – interjero detales, baldus, žaislus, muzikos instrumentus, kitus kūrinius. Esminis principas – antrinis žaliavų ar nebereikalingų daiktų panaudojimas. Pasak pagrindinius prizus įsteigusios bendrovės „Tetra Pak“ rinkodaros ir produktų vadovės Baltijos šalyse Honoratos Šemetienės, kurti galima iš įvairiausių medžiagų, kad ir iš „Tetra Pak“ pakuočių. „Tetra Pak“ pakuotės yra perdirbamos ir vis daugiau Lietuvos gyventojų jas rūšiuoja teisingai – meta į plastiko konteinerį. Tačiau konkurso dalyviai gali panaudoti mūsų pakuotes ir naujiems daiktams gaminti“, – teigia H. Šemetienė.
Tokias medžiagas naudoja ir profesionalūs dizaineriai. Pavyzdžiui, architektas Edas Chew iš Malaizijos, dirbantis interjero ir baldų dizaino srityje, iš panaudotų „Tetra Pak“ pakuočių kuria unikalius šviestuvus. Vienam standartiniam šviestuvui pagaminti reikia net 450 pakuočių – kiekviena iš jų origami principu sulankstoma į penkiakampes ar šešiakampes figūras, kuriomis galima formuoti sferas, cilindrus ar kitas norimas formas nenaudojant jokių klijų.
Žaliojo dizaino konkursas – Europos Komisijos inicijuotos kampanijos „Būkime sąmoningesni“ dalis. Kampanija skatinama atkreipti dėmesį į atliekų problemą ir parodyti, ką gali kūrybiškumas kovoje su aplinkosauginiais iššūkiais.
Konkursas vyksta iki kovo 28 d.
Kampanijos „Būkime sąmoningesni“ informacinis partneris – GRYNAS.lt. Taip pat žinią apie kampaniją skleisti padeda Jurga Šeduikytė, Beata Nicholson, „LT Identity“ komanda, Lietuvos dizaino forumas, „Galvok žaliai“, „Absurdo idėjos“, Rita Balta („Bal Designs“), Donatas Žukauskas, Žilvinas Stankevičius, „Mano drabužiai“, „Pasikuiskim“, „Blusturgis“, Austėjos blogas, Stilingos musės blogas, Dirbumama.lt, Menospalvos.lt.
Daugiau informacijos apie konkursą rasite čia: www.generationawake.eu/zadintuvas/

Parašykite komentarą