Bankai ir Draudimas

Galas greitoms paskoloms?

Niekam ne paslaptis, kad greitųjų paskolų rinka yra viena labiausiai prižiūrimų ir reguliuojamų finansų rinkų Lietuvoje. Lietuvos Bankas ir eilė kitų valstybinių institucijų iki šios dienos jau atliko įvairias intervencijas į šią rinką. Tačiau visai neseniai privati tarptautinė korporacija “Google” prisidėjo prie šių intervencijų ir pareiškė, kad imsis sankcijų prieš tam tikras greitųjų kreditų bendroves tarptautiniu mąstu. Tai turės neabejotinai turės įtaką esamiems ir būsimiems šių bendrovių klientams.

Iki šiol didžiausias intervencijas greitųjų paskolų rinkoje atliko Lietuvos Bankas, kurio išleidžiami teisiniai normatyvai apribodavo šios rinkos kompanijų veiklą. Tokie institucijų sprendimai buvo priimti augančio kredito įmokas vėluojančių atlikti žmonių skaičiaus ir didėjančio rizikingų socialinių grupių įsiskolinimo kontekste. Kovojant su šiomis žalingomis tendencijomis buvo bandoma ribojamos suteikiamų paskolų kainas, išleidžiami sugriežtinti reikalavimai, specifikuojantys kaip turi būti suteikti kreditai. Tokie sprendimai davė vaisių – prieš kiek daugiau nei savaitę pasirodę statistiniai duomenys patvirtino, kad tokie veikmai privertė gerokai susitraukti kreditų rinką.

Naujausiais duomenimis, 2016 metų pirmojo ketvirčio naujai suteiktų greitųjų kreditų kiekis sumažėjo net tris kartus, jei šį skaičių lyginsime su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais. Kol kas 2016 metais vidutinė greitos paskolos vertė buvo didesnė, tačiau net ir bendros paskolintos sumos kontekste buvo matomas didžiulis kritimas – daugiau nei 50 procentų. Pagrindinis kriterijus, vertęs nerimauti Lietuvos valstybės aparatą buvo laiku negrąžinamų kreditų skaičius. Pastarasis irgi sumažėjo, tačiau rezultatus šioje vietoje tikimasi matyti vėliau dėl įsisenėjusių įsiskolinimų. Įtaka pasimatė ne tik suteikiamų kreditų kiekyje. Greitųjų kreditų internetu kaina irgi gerokai sumažėjo. 2015 metų pradžioje, greitųjų kreditų iki 290 eurų metinė palūkanų norma siekė net 147 procentus. Tuo tarpu šiemet šis skaičius gerokai mažesnis ir siekia vos 115 procentų.

Straipsnio pradžioje minėjome, jog prie intervencijų šioje rinkoje prisidėjo ir “Google”. Pagal naują “Adwords” reklamos politiką, greitąsias paskolas internetu teikiančių bendrovių reklama per šį reklamos kanalą bus gerokai apribota. Nuo Liepos 13 dienos, šioje sistemoje galės būti reklamuojamos tik tokios greitos paskolos, kurių grąžinimo terminas nėra trumpesnis už 60 dienų. Taip pat bus įvestas ir mėnesinių palūkanos normų limitas norintiems tęsti partneryste su šia reklamos sistema.

Ką visai tai reiškia klientams ir ko reikėtų tikėtis antroje vasaros pusėje? Galima tikėtis sumažėjusio reklamų skaičiaus. Tai turėtų reikšti, kad greitas paskolas palyginančių puslapių (kaip Amcredit.lt) aktualumas turėtų išaugti. Reklamos atsisakymas neturėtų būti masinis, nes labiau tikėtina, kad dalis greitas paskolas teikiančių bendrovių tiesiog atsisakys suteikti paskolas trumpesniam nei 60 dienų laikotarpiui. Tokių paskolų kiekis bet kokiu atveju labai sparčiai traukėsi. Tokia įvykių seka būti skaudi besiskolinantiems trumpesnio laikotarpio kreditus. Bet jei statistiniai duomenys nemeluoja – tokių žmonių nėra tiek daug lyginant su 2013 ar 2014 metais. Galima spėti, kad kelios bendrovės atsisakys reklamos šioje sistemoje, nes prisitaikyti prie iškeltų sąlygų joms būtų neįmanoma – tektų pakeisti visą verslo struktūrą.

Žiūrint į susidarusią situaciją kiek plačiau, tikrai galime matyti besitraukiančią kreditų rinką. Tokios tendencijos neturėtų kisti ir ateityje, nors Lietuvos Banko intervencijų ateityje neturėtų būti tiek daug rinkai stabilizavusis. Greitos paskolos vis tik turėtų būti teikiamos kiek rečiau. Tačiau mažai tikėtina, kad “Google” priimta greitųjų kreditų reklamos ribojimo politika labai smarkiai paveiks Lietuvos kreditų rinką.

Parašykite komentarą