Studijos

Elektra varomo laivo kūrėjai – Klaipėdos universiteto absolventai

„Tai buvo mūsų hobis, kuris tapo dideliu iššūkiu“, – pasakojo Klaipėdos universiteto (KU) alumnai, viešosios įstaigos „Žalieji laivai“ įkūrėjai Tomas Žapnickas ir Evaldas Narušis, kurie susipažino KU Laivų projektavimo magistro studijose ir nusprendė dirbti kartu. Gegužės viduryje vaikinai savo projektuojamam elektriniam laivui vystyti laimėjo finansavimą – 150 tūkst. eurų ir yra nusiteikę dirbti iš peties.
Studijų metais – reikšminga pažintis
„Nuo pat vaikystės daug laiko praleisdavau ant vandens. Keletą metų sezono metu dirbdavau pramoginio laivo kapitonu, organizuodavau išvykas po Nemuno deltą ir Kuršių marias. Gal todėl ir patraukė laivo inžinerijos specialybė. Baigęs bakalauro studijas, nusprendžiau žinias pagilinti magistrantūroje, taip susitikome su kolega Tomu“, – prisiminimais dalijosi E. Narušis, KU Jūros tyrimų atviros prieigos centro hidriografas ir inžinierius. Studijų metais vaikinai sukūrė autonominį, elektra varomą robotą „UBASUV“, kuris matuodavo sekliųjų vandenų gylį. „Supratome, kad galime dirbti dviese, esame puiki komanda, todėl nusprendėme to neprarasti ir baigę studijas tęsti bendrus darbus“, – pridūrė T. Žapnickas, KU mokslinių tyrimų laivo „Mintis“ kapitono padėjėjas.
Elektriniam laivui sukurti – 150 tūkst. eurų
„Praėjusių metų pavasarį įkūrėme įmonę, išsinuomojome angarą, įsigijome seno laivo korpusą ir pradėjome įgyvendinti savo idėjas“, – pasakojo E. Narušis. Mokslininkai kartu su Klaipėdos universitetu pateikė projekto paraišką į „Interreg V-A Pietų Baltijos bendradarbiavimo abipus sienos programą“ ir laimėjo finansavimą elektra varomam laivui kurti. Ši programa nukreipta į elektrinių laivų populiarinimą Baltijos jūros regione.
„Vienas iš mūsų tikslų – pademonstruoti šių laivų privalumus, lyginant su laivais, kurie varomi vidaus degimo varikliais. Be elektrinės jėgainės, laivo parametrams stebėti ir tuos stebėjimus kaupti, nuplaukiamam laivo keliui ir įkrovimui planuoti bus panaudotos šiuolaikinės informacinės technologijos“, – pasakojo T. Žapnickas. Mokslininko teigimu, elektriniai laivai techniškai patogesni: mažesnis triukšmas, kadangi nėra tepalų ir kuro – švaresnis oras ir pats laivas, paprastesnė priežiūra, lyginant su dyzeliniais ir benzininiais varikliais, laivas dinamiškesnis visame variklio apsisukimų diapazone.
„Elektrinių laivų kūrimas – nėra naujas dalykas, rinkoje tai prasidėjo jau seniai, tačiau, lyginat su laivais, kurie varomi vidaus degimo varikliais, elektriniai laivai kol kas sudaro nedidelę laivyno dalį“, – pastebėjo KU mokslinių tyrimų laivo „Mintis“ kapitono padėjėjas T. Žapnickas.
„Projekto pirmoji stadija artėja prie pabaigos: beveik baigti seno gelbėjimo laivo korpuso remonto darbai. Antrame etape bus suformuotas antstatas, įrengtas denis, vidaus įrenginiai. Lygiagrečiai vyks ir trečiojo etapo – elektrinės jėgainės ir jos sistemų diegimo – darbai. Paskutinis etapas – bandymai ir demonstraciniai plaukimai“, – apie projekto eigą pasakojo KU alumnas E. Narušis ir pridūrė, kad pagal planą po dvejų su puse metų jie visuomenei pristatys savo pačių sukurtą elektrinį laivą. Naujuoju laivu mokslininkai planuoja organizuoti išvykas vandenų keliais, supažindinti žmones su laivų elektrifikavimu. „Tai turėtų būti patraukli švietimo forma kiekvienam. Dalinsimės sukaupta informacija su kitų laivų savininkais, tikėdamiesi ateityje tokių laivų proveržio“, – planais dalijosi E. Narušis.

Norintiems prisidėti prie projekto įgyvendinimo, kreiptis:tomas.zapnickas@apc.ku.lt
evaldasnar@gmail.com

Pranešimą paskelbė: Rasa Ramonaitė, Klaipėdos universitetas

Parašykite komentarą