Augant užsikrėtimų COVID-19 skaičiui, didesnį pirkėjų aktyvumą jau spėjo pajusti ir elektroninės parduotuvės. Didžiausios elektroninės maisto ir kasdienių prekių parduotuvės „Barbora“ duomenimis, užsakymų skaičius nuosekliai pradėjo augti nuo rugpjūčio, o rugsėjo mėnesį srautas jau yra penktadaliu didesnis nei liepą ir pasiekė kovo mėnesio lygį.
„Stebime užsakymų ir klientų skaičiaus augimo dinamiką, kuri panaši į laikotarpį prieš karantiną. Kaip ir kovo pradžioje, rugpjūčio mėnesį pastebėjome, kad tomis dienomis, kai buvo skelbiama apie naujus COVID-19 židinius Lietuvoje ar kaimyninėse šalyse, užsakymų skaičius šokteldavo į viršų. Rugsėjo mėnuo buvo dar intensyvesnis – jau pristatėme daugiau užsakymų nei kovą. Aktyviau internetu būtiniausias prekes perka tiek nuolatiniai klientai, kurių bazė po karantino gerokai išaugo, tiek vėl matome ateinant ir naujų klientų“, – dabartinę situaciją komentuoja Andrius Mikalauskas, „Barboros“ direktorius.
El. parduotuvės duomenimis, aktyviau internetu apsiperka ne tik didžiųjų miestų gyventojai, bet ir regionų. Užsakymai per „Barbora Express“ mažesniuose miestuose ir miesteliuose rugsėjo mėnesį augo 45 proc., lyginant su rugpjūčiu. Pasak A. Mikalausko, jei pavasarį elektroninė prekyba daugeliui regionų gyventojų buvo dar naujiena, prie kurios reikėjo priprasti, dabar jiems iš fizinių parduotuvių pereiti į elektronines paprasčiau ir greičiau. Todėl prognozuojama, kad po nedidelio užsakymų srauto sumažėjimo vasarą, elektroninė prekyba maistu regionuose pereis į tvaraus augimo etapą.
Spontaninį pirkimą pakeitė susiformavę įpročiai
Elektroninės parduotuvės kovo pradžioje vienos pirmųjų pajuto augantį vartotojų nerimą dėl koronaviruso pandemijos. Tuo metu apsipirkimai internetu buvo spontaniški, nulemti augančios nežinomybės ir nerimo dėl naujo viruso. Gyventojai kone per naktį savo apsipirkimus perkėlė į elektroninę erdvę, o pirkinių krepšeliai išaugo 50 proc. ir daugiau.
Pusmetis gyvenimo pandemijos sąlygomis suformavo naujus apsipirkimo įpročius ir įgūdžius, todėl šiuo metu pirkėjų elgsena yra racionalesnė, labiau planuota, pirkinių krepšelyje atsiduria tie produktai, kurių reikia artimiausiomis dienomis, o ne kaupti virtuvės spintelėse. Priešingai nei karantino metu, dabar gyventojai perka dažniau, tačiau mažesniais kiekiais: vidutinis krepšelis, augant COVID-19 atvejų skaičiui, išlieka stabilus.
„Per karantiną nemažai klientų apsipirkimą internetu išbandė pirmą kartą. Ir nors po karantino dalis gyventojų grįžo į fizines parduotuves, nemažai jų ir toliau perka internetu, tačiau jau kitaip. Jei anksčiau gyventojai internetu pirkdavo maisto produktų ir buities prekių ilgesniam laikotarpiui, o kasdienių pirkinių užbėgdavo į parduotuvę, dabar matome, kad ir greito vartojimo produktus – duoną, pieną ir kt. – gyventojai perka internetu. Vertinant toliau augančią koronaviruso plitimo riziką, prognozuojame, kad ši tendencija tik stiprės –elektroninės parduotuvės vis daugiau gyventojų taps įprastu apsipirkimo būdu ir alternatyva fizinėms parduotuvėms“, – apie naujus gyventojų apsipirkimo įpročius kalba A. Mikalauskas.
Pasak įmonės vadovo, prie naujų pirkėjų įpročių susiformavimo prisidėjo ir elektroninėje parduotuvėje įdiegti sprendimai, leidžiantys didesniam klientui skaičiui užsakymus pristatyti tą pačią dieną.
Ar e. prekyboje pasikartos karantino scenarijus?
Elektroninės prekybos maistu ir kasdieniais produktais rinkoje nuotaikos šiuo metu ramesnės nei buvo prasidedant karantinui. Augantį užsakymų srautą rinkos žaidėjai pasitinka pasiruošę įvairiems pandemijos scenarijams. Kaip sako „Barboros“ vadovas, karantino metu priimti sprendimai nebuvo trumpalaikiai – jie iš esmės perdėliojo elektroninės parduotuvės procesus ir pajėgumus aptarnauti klientus krizės sąlygomis.
„Vos keli karantino mėnesiai paskatino rinką ir mus pačius padaryti 5 m. progresą. Vien „Barbora“ per tokį trumpą laiką išaugo dvigubai. Itin spartus paklausos augimas suformavo poreikį įgyvendinti pokyčius ir įmonės viduje. Dabar visi įgyvendinti sprendimai leidžia rudenį sutikti su dukart didesniais užsakymų surinkimo ir klientų aptarnavimo pajėgumais. Be to, karantino metu įjungę aukščiausią pavarą, jos nemažiname ir toliau ieškome klientų apsipirkimo patirtį gerinančių sprendimų“, – sako „Barboros“ vadovas.
Ir po karantino e. prekyba maistu nebuvo grįžusi į iki karantininį lygį. Net ir liepos mėnesį, kurį galima įvardyti kaip ramiausią mėnesį per visą pandemijos laikotarpį, tiek užsakymų srautas, tiek aktyvių klientų bazė išliko didesni nei buvo pirmaisiais metų mėnesiais. Šiuo metu prekes klientams surenka ir jas išvežioja 35proc. daugiau „Barboros“ darbuotojų, užsakymų skaičius yra 25 proc. didesnis, o maistą internetu reguliariai perka 20proc. daugiau gyventojų nei iki karantino.
Pranešimą paskelbė: Jurgita Gižaitė-Tulabienė, UAB Headline agency