Įvairenybės

Ar socialiniuose tinkluose galioja vartotojo teisės?

Nekantriai laukiate socialiniuose tinkluose tiesiogiai transliuojamų išpardavimų, kad pigiai įsigytumėte gerų prekių? Čia veiksmas vyksta greitai, todėl ne visuomet žinote, ką tiksliai perkate. Deja, kartais tenka nemaloniai nustebti, kai gaunate ne to dydžio suknelę, vietoj odinių batų – prastos kokybės pakaitalą arba prekė jūsų taip ir nepasiekia. Kaip išvengti tokių situacijų ir ko galite reikalauti iš pardavėjo?

Vartotojų aljansas, vykdantis projektą „Vartotojams draugiška prekyba internetu“, primena, kad socialiniuose tinkluose prekes parduodantys verslininkai privalo laikytis tokių pat reikalavimų, taikomų nuotolinei prekybai,  kaip ir kitos el. parduotuvės.

Pirmiausia, vartotojas turi žinoti, ar prekę perka iš komercinę veiklą vykdančio asmens (verslininko), ar iš fizinio asmens, kuris parduoda jam nebereikalingus daiktus. Tai labai svarbu, nes vartotojų teisės taikomos tik sandoriams tarp vartotojo ir verslininko, o kilus ginčui tarp fizinių asmenų, jį teks spręsti bendrosios kompetencijos teisme.

Verslininkas privalo matomoje vietoje nurodyti savo pavadinimą ir veiklos formą, rekvizitus. Jei nurodytas tik el. parduotuvės pavadinimas, pasitikrinkite, ar veikia tokia įmonė, nes kartais pardavėjai tiesiog naudoja jiems patinkantį pavadinimą, bet veiklos neįregistruoja.

Taip pat svarbu, kad būtų nurodyta pardavėjo kontaktinė informacija: adresas, el. pašto adresas, telefono numeris. Jei pirkėjas su pardavėju bendrauja tik žinutėmis socialiniame tinkle, kilus ginčui pirkėjas tiesiog blokuojamas ir neturi galimybės pateikti savo reikalavimų.

Pardavėjas turi nurodyti pagrindines prekės ar paslaugos savybes, bendrą kainą, atsiskaitymo būdus, pristatymo išlaidas, prekių pristatymo ar paslaugų suteikimo terminą. Taip pat turi informuoti pirkėją apie vartotojo teisę nenurodant priežasties atsisakyti sutarties per 14 dienų arba tai, kad  sutarties atsisakyti negalima (CK 6.22810 str. 2 d. numatytas išimčių sąrašas). Atsisakius sutarties vartotojui grąžinamos visos lėšos, įskaitant vartotojo apmokėtas siuntimo išlaidas, pirkėjui gali tekti tik grąžinimo išlaidos, jei pardavėjas apie tai informuoja iš anksto.  Pardavėjas privalo prekėms suteikti ne trumpesnę kaip dvejų metų kokybės garantiją (jei prekės tinkamumo naudoti terminas trumpesnis, garantija suteikiama tokiam periodui). Vartotojas turi teisę reikalauti, kad teisinės garantijos metu nekokybiška prekė būtų pataisyta, pakeista kokybiška preke, sumažinta prekės kaina arba sutartis nutraukta ir grąžinti pinigai (netaikoma, jei trūkumas mažareikšmis).

Taip pat verslininkas turi nurodyti informaciją apie neteisminį vartojimų ginčų sprendimą. Vartojimo ginčus neteismine tvarka sprendžia Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (Vilniaus g. 25, LT-01402 Vilnius, www.vvtat.lt). Prašymus ar skundus dėl galimų vartotojų teisių pažeidimų vartotojas taip pat gali pateikti elektroninio vartotojų ginčų sprendimo platformoje http://ec.europa.eu/odr/.

Vartotojų aljansas primena, kad visuomet verta pasidomėti atsiliepimais apie pardavėją internete, tačiau nevertėtų pasitikėti tik šio paskyroje skelbiama informacija, nes nesąžiningi verslininkai gali pašalinti neigiamus komentarus arba patys rašyti labai gerus atsiliepimus.

Projekto „Vartotojui draugiška prekyba internetu“ tikslas – stebėti ar Lietuvoje veikiančios el. parduotuvės užtikrina teisės aktuose įtvirtintas vartotojų teises, priminti vartotojams apie jų teises, o verslininkams – apie jų pareigas, taip pat teikti nemokamas rekomendacijas el. parduotuvių valdytojams. Projektas finansuojamas Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos bei Vartotojų aljanso lėšomis.

Daugiau informacijos apie Vartotojų aljanso veiklą www.vartotojualjansas.lt

Iliustracija pixabay.com

Pranešimą paskelbė: Eglė Kybartienė, Vartotojų aljansas

Parašykite komentarą