Nuo 2009 m. tyrimų bendrovė RAIT pradėjo matuoti vartotojų nuotaikos indeksą (VNI). VNI matuoja vartotojų gyvenimo kokybės, materialinės padėties bei vartojimo pokyčius. Šis indeksas atskleidžia ne tik kaip pasikeitė vartotojų padėtis, elgsena, bet ir kokie jų ateities lūkesčiai. Kiekvieną mėnesį apklausiama po 1000 Lietuvos gyventojų. Paskutinė apklausa atlikta š.m. balandžio 8-17 d. Tiriamojo laikotarpio pradžioje, t.y. 2009 m. gegužės mėn. vartotojų nuotaikos indeksas buvo neigiamas ir siekė -27%. Tai reiškia, kad tuo metu 27% buvo daugiau neigiamai nei teigiamai nusiteikusių žmonių. Birželio mėn. neigiamos nuotaikos kiek prislopo ir VNI sumažėjo iki -21%, tačiau liepą vėl grįžo į buvusį lygį ir siekė -26%, tuo tarpu rugpjūčio mėnesį VNI neženkliai padidėjo vienu procentiniu punktu iki -25%. Rugsėjis, tikėtina siejamas ir su darbymečiu, ir su ekonomikos pagyvėjimu, vartotojų nuotaikos po truputį gerėja, indeksas įgyja reikšmę -20%, t.y. 5 procentiniais punktais daugiau nei prieš mėnesį. Spalio mėnesį VNI vėl krenta 8 procentiniais punktais ir įgyja reikšmę -28%. Lapkritį VNI krito vienu procentiniu punktu iki – 29%. Gruodį VNI išliko toks pat –29%. 2010 metų sausį VNI pakilo dviem procentiniais punktais ir siekė –27%. 2010 vasarį vartotojų nuotaikos indeksas pagerėjo reikšmingiau – 4 procentiniais punktais iki -23%. 2010 kovo mėn. vartotojų nuotaikos indeksas išliko tose pačiose pozicijose kaip ir vasarį ir siekia –23%. 2010 balandžio mėn. pastebimas reikšmingas vartotojų nuotaikų indekso pagerėjimas, jis pakilo 7 procentiniais punktais, nuo -23% kovą iki -16% balandį. Rodiklio pokytį įtakojo sumažėjęs pesimistiškai nusiteikusių gyventojų skaičius ir padidėjęs neutraliai situaciją vertinančių gyventojų skaičius, t.y., manančių, kad situacija nekis, bus tokia, kokia yra dabar. 2010 metų gegužės mėn. VNI nukrito dviem procentiniais punktais ir siekė –18%. 2010 metų birželį VNI išliko beveik toks pats ir siekė –17%. 2010 metų liepos mėnesį vartotojų nuotaikos indeksas pakilo trimis procentiniais punktais ir siekia -14%. Rugpjūčio mėnesį vartotojų nuotaikos indeksas beveik nepakito ir siekia –15%. Rugsėjo mėnesį vartotojų nuotaikos indeksas buvo toks pat kaip liepą –14%, tačiau spalio mėn. nukrito iki -17%. Lapkričio mėnesį VNI pakilo 6 procentiniais punktais ir siekia -11%. Gruodžio mėn. vartotojų nuotaikos indeksas buvo toks pat rugsėjį –14%. 2011 metų sausio mėnesį vartotojų nuotaikos indeksas pakilo dviem procentiniais punktais: nuo -14% 2010 m. gruodžio mėn. iki -12% 2011 m. sausio mėn. Lyginant su 2010 m. sausio mėnesio rezultatais VNI indeksas pakilo daugiau nei 2 kartus: nuo -27% 2010 m. sausio mėn. iki -12% 2011 m. sausio mėn. 2011 metų vasario mėnesį VNI pakilo vienu procentiniu punktu ir siekia -11%. 2011 metų kovo mėnesį VNI pakilo trimis procentiniais punktais ir siekė -8%, balandžio mėnesį VNI išliko toks pat kaip ir kovo mėnesį (-8%). Šių metų balandžio mėnesio VNI lyginant su 2010 metų balandžio mėnesiu, pastebimas ryškus pagerėjimas. Pernai balandį VNI buvo 2 kartus mažesnis (-16%). „2011 metų pavasarį Lietuvos gyventojų lūkesčiai bei nuotaikos išlieka stabilios. Dauguma Lietuvos gyventojų tiki, kad ekonominė situacija Lietuvoje per daug nesikeis arba po truputį gerės. Panašiai žmonės vertina ir savo asmeninę finansinę situaciją. Beveik du trečdaliai Lietuvos gyventojų nemažino savo vartojimo (60 proc. per paskutinius 3 mėnesius nekeitė savo vartojimo) bei tokia pati dalis (60 proc.) neketina to daryti artimiausiu metu”, – duomenis komentuoja RAIT valdybos pirmininkė Inga Nausėdienė. Kaip visuomet, optimistiškiausios nuotaikos pastebimos tarp jaunimo (15-24 m.), moksleivių, studentų bei tarp aukštąjį išsimokslinimą įgijusių bei didesnes nei vidutines pajamas (daugiau nei 1100 Lt 1-am šeimos nariui per mėn.) turinčių gyventojų. Pensininkai bei bedarbiai situaciją vertina pesimistiškiausiai.
Related Posts

Kasmetinių atostogų perkėlimas ir pratęsimas: ką daryti, jei darbuotojas suserga prieš atostogas arba jų metu?
2023 10 30
Draudikai suskaičiavo: persukus laikrodžius avaringumas šokteli 25 proc.
2019 10 24