Verslas

„Creditreform Lietuva”: mažiausiai rizikingas – krovinių pervežimas, daugiausiai – taksi vežėjai

Pernai pardavimus didino pusė kelių transporto įmonių. Krovinių pervežimo pajamos per metus padidėjo 23%, o keleiviniame transporte sumažėjo 13%. 2011 metais kelių transporto įmonių perspektyva išlieka teigiama, tačiau įvairių transporto rūšių kredito rizika nevienoda. Mažiausiai rizikingais lieka krovinių gabentojai, o rizikingiausi – taksi vežėjai. Tokias išvadas padarė įmonių mokumą vertinanti UAB „Creditreform Lietuva”, atlikusi kelių transporto įmonių kredito rizikos tyrimą. „Krovinių pervežimo įmonės sėkmingai dirba, nes padidėjo paklausa, ir dėl to, kad įėjimo į rinką barjerai smarkiai išaugo. Kylančioje rinkoje liko mažiau dalyvių”, – sako UAB Creditreform Lietuva direktoriaus pavaduotojas Romualdas Trumpa. Prieš krizę kelių transportas sparčiai augo dėl kylančios ekonomikos, išaugusių krovinių srautų ir palankių lizingo sąlygų. Prasidėjus krizei kelių transporto sektoriaus metiniai pardavimai 2009 m. sumažėjo 27%. Pervežtų krovinių kiekis tonomis, sumažėjo 22,8% (2009 m., lyginant su 2008 m.). Didžiausias nuosmukis fiksuotas vidaus krovinių pervežimuose (-31%) ir tarptautiniuose pervežimuose į Lietuvą (-20%). Turto areštų kiekiu transportas buvo vienas rizikingesnių sektorių. Per „piką” 2009 m. sausį – balandį, 586 įmonėms (12,1% visų įmonių) buvo įregistruoti 1428 turto areštai. 45% šių įmonių šiandien jau nebeveikia. Rinka pradėjo atsigauti 2010 metų pradžioje. Didžiausią įtaką tam turėjo tranzitiniai pervežimai tarp kitų šalių. Pervežtų krovinių kiekis (tonomis) 2010 m. lyginant su 2009 m., padidėjo tik 3,5%. Pervežimų kiekiai iš Lietuvos į kitas šalis ūgtelėjo net 24 proc. Tranzitinių pervežimų augimas buvo „tik” 10,6%, bet čia apimtys kilo ir per krizę (per 4 metus augimas tonomis net 44%). Augančią paklausą vijosi ir krovinių pervežimų pajamos. Krovinių transporte jos padidėjo 23%, čia pajamas per metus augino per 61 proc. visų įmonių. Pardavimai augo ne tik stambiose ir vidutinėse, bet ir mažose įmonėse. Kur kas prastesnė padėtis keleiviniame transporte – pajamos per metus sumažėjo 13%. Ypač prasta padėtis taksi įmonėse (daugiau kaip pusės jų pardavimai mažėjo, net penktadalis įmonių 2010 metais nustojo realiai veikti). Nepaisant spartaus augimo, daugelio kelių transporto įmonių finansinė „sveikata” dar nėra iš esmės pagerėjusi. Apyvartinių lėšų trūkumą įmonės bando kompensuoti degalų, atsarginių dalių ir remonto paslaugų tiekėjų sąskaita. „Creditreform Lietuva” skaičiuojamas CR reitingas per pastarąjį pusmetį ženkliai pagerėjo. Mažai rizikingų kelių transporto įmonių pagausėjo nuo 10% iki 19%. Kelių transportas išskirtinis tuo, kad vidutinio dydžio įmonės mažiau rizikingos nei stambiosios. Geriausiai vertinamos krovininio transporto įmonės, labiausiai rizikingomis laikomos taksi įmonės. „Creditreform Lietuva” nuomone, nepaisant trukdžių, krovininio kelių transporto įmonių perspektyvos 2011 metais išliks teigiamos. Keleivinio transporto augimas įmanomas tik atsigavus Lietuvos vidaus rinkai. Prielaidos tolimesniam pervežimų rinkos augimui: – Esami vežėjai vis dar turi geras pozicijas – transporto priemonių kiekis yra sumažėjęs, o lizingo apimtys smuko kelis kartus; – Stabili pervežimų paklausa, užsakovai yra mokūs; – Papildomas rezervas augimui gali būti krovinių srautų į Lietuvą padidėjimas – net anksčiau, nei atsigaus Lietuvos vidaus rinka. Veiksniai, galintys turėti neigiamos įtakos tolimesniam pervežimų rinkos augimui: – Keleiviniame transporte akivaizdūs smukusios vidaus rinkos požymiai – maža vidaus paklausa ir augančios išlaidos (visų pirma degalams). – Pradedamas jausti darbuotojų trūkumas ir išlaidų darbo užmokesčiui augimas; – Įmonių augimą ribos nuosavo kapitalo stoka, apyvartinių lėšų trūkumas; – Gali pradėti jaustis investicijų stoka. Kelių transporte yra visos prielaidos spartesnei veiklos koncentracijai ir kapitalo investicijoms iš kitų šakų, visų pirma logistikos įmonių; – Neigiamos įtakos gali turėti ir sunkiai nuspėjami veiksniai – keltų eismo sutrikimai, kelių mokesčio pokyčiai Europos šalyse, transporto leidimų į Rusiją trūkumas metų pabaigoje ar galimos ES sankcijos Baltarusijai. Visas tyrimo ataskaitos tekstas » Trumpai apie „Creditreform Lietuva”: UAB „Creditreform Lietuva” yra rizikos vertinimo ir skolų išieškojimo įmonė, veikianti Lietuvoje nuo 1993 metų. Ji yra tarptautinio „Creditreform” susivienijimo, įkurto 1879 m., dalis. UAB „Creditreform Lietuva” valdo didžiausią ir seniausią atvirą įmonių rizikingumo duomenų bazę www.cr.lt.

Parašykite komentarą