Laisvalaikis

5 skaitmeninio etiketo patarimai moksleiviams: kaip elgtis mokantis nuotoliniu būdu?

Iki koronaviruso dauguma tėvų buvo įpratę savo vaikams nustatyti taisykles, kaip ir kiek laiko jie turėtų naudotis išmaniaisiais įrenginiais, bet dėl nuotolinio mokymo tai kontroliuoti tapo daug sunkiau. Vis dažniau prabylant apie grįžimą prie pamokų internetinėje erdvėje, auga tikimybė, kad išmaniaisiais įrenginiais vaikai vėl naudosis aktyviau. „Samsung“ inicijuotos programos „Skaitmeninis moksleivio IQ“ vadovė Eglė Tamelytė dalinasi 5 patarimais, kaip tinkamai elgtis mokantis nuotoliniu būdu.

„Praėjusiais metais Lietuvos moksleivius pakvietėme sukurti skaitmeninio etiketo taisykles. Kuriant jas net nežinojome, kokios aktualios šios taisyklės taps koronaviruso kontekste. Vaikams pradėjus mokytis nuotoliniu būdu, skaitmeninio etiketo svarba tik dar labiau išaugo, todėl kviečiame visus moksleivius susipažinti su jomis ir pritaikyti jas praktikoje, su mokytojais ir bendraklasiais bendraujant virtualioje erdvėje. Norintiems sužinoti daugiau, rekomenduoju apsilankyti www.skaitmeninisiq.lt puslapyje, kuriame galima rasti ne tik taisykles, bet ir daug kitų naudingų patarimų apie saugų naudojimąsi išmaniosiomis technologijomis ir naršymą internete“, – sako E. Tamelytė.

1. Mandagumas skambučių su vaizdu metu

Bendravimas virtualioje erdvėje, lygiai taip pat, kaip ir realiame gyvenime, turi būti mandagus ir pagarbus. Tiesioginiuose skambučiuose moksleiviai turėtų kalbėti po vieną ir tik tada, kai tai leidžia mokytojas. Būtina mandagiai pasisveikinti ir atsisveikinti. Bendraujant su įjungta kamera, reikia atkreipti dėmesį ir į aprangos kodą – jis turėtų būti panašus į tą, kurį paaugliai renkasi eidami į mokyklą, todėl ekrane nederėtų pasirodyti su sportine apranga ar pižama.

2. Tekstinės žinutės – be dviprasmybių

Bendraujant žinutėmis būtina išlaikyti neutralumą, nes susirašinėjant virtualioje erdvėje neaišku, kokios emocijos lydi tekstą. Reikėtų vengti dviprasmiškumo: sarkazmo, perkeltinių prasmių, rašymo didžiosiomis raidėmis, nes jos dažnai asocijuojamos su šaukimu. Svarbi ir gramatika bei skyryba – tekstas turi būti tvarkingas, su lietuviškomis raidėmis, be trumpinių ar slengo.

3. Privatumo svarba

Privačią informaciją, tokią, kaip asmeninės nuotraukos, esama buvimo vieta ir panašiai, moksleivis turėtų pasilikti sau, ir virtualioje erdvėje ja nesidalinti net su pažįstamais žmonėmis. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį ir į privačius pokalbius, kuriuos dabartinių technologijų laikais paviešinti galima padarius ekrano nuotrauką. Mokinys, prieš siųsdamas žinutę, turėtų pagalvoti apie tai, kas būtų, jei šią informaciją sužinotų kiti.

4. Jokių patyčių

Bendraujant nuotoliniu būdu moksleiviams reikėtų įvertinti ar jų žodžiai neįžeis draugų ar bendraklasių. Prieš siunčiant žinutę moksleivis turėtų peržvelgti jos turinį ir įsitikinti, ar jis nėra žeidžiantis, menkinantis kito žmogaus orumą, fizines ar būdo savybes. Jei vaikas pats virtualioje erdvėje sulaukia patyčių ar grasinimų, jis apie tai būtinai turėtų pranešti mokytojui ar tėvams.

5. Kritiškas požiūris į informaciją internete

Vaikai, mokydamiesi nuotoliniu būdu, neišvengiamai naršo internete. Visgi, visą virtualioje erdvėje randamą informaciją reikėtų vertinti kritiškai, nes ji nebūtinai yra teisinga. Ja dalintis galima tik visiškai įsitikinus jos tikrumu, patikrinus keletą šaltinių. Beatodairiškai skleidžiant nepatikrintą informaciją, galima nenoromis prisidėti prie melagingų naujienų plitimo ir suklaidinti savo draugus.

Parašykite komentarą