2015 m. gegužės antroje pusėje Briuselyje susirinko daugiau nei 150 pacientų lyderių, sveikatos priežiūros specialistų, nevyriausybinių organizacijų atstovų, tyrėjų ir politikos formuotojų, kad ištyrinėtų didesnes pacientų galimybes Europoje, kuriant aukštos kokybės, nešališkas ir tvarias sveikatos priežiūros sistemas.
Šiuo dviejų dienų renginiu Europos pacientų forumas (toliau – EPF) pažymi oficialią didelės vienerių metų kampanijos dėl didesnių pacientų galimybių pradžią. EPF dirbs kartu su sveikatos priežiūros bendruomene, kad Europos diskusijos šia tema žengtų kitą reikšmingą žingsnį konkrečių veiksmų link.
Pranešėjai, ekspertai ir pacientai pateikė faktais paremtų pacientų galimybių didinimo pasiūlymų ir sėkmės atvejų pavyzdžių. Dalyviai aptarė iššūkius, kuriuos reikia įveikti, kad didesnės galimybės taptų realybe visiems pacientams, ir kaip jas integruoti į būsimą ES atliekamą sveikatos priežiūros kokybės vertinimą. Interaktyvių seminarų metu buvo išsamiai nagrinėjami trys pagrindiniai didesnių galimybių aspektai: sveikatos raštingumas, bendras sprendimų priėmimas ir savipagalba.
„Dažnai nurodoma, kad pacientams, sergantiems lėtinėmis ligomis, skiriama per mažai sveikatos priežiūros sistemos išteklių. Į pacientą orientuotiems priežiūros modeliams būdinga geresnė priežiūros kokybė bei didesnis ilgalaikis ekonomiškumas. Per daug pacientų vis dar vargsta, kad gautų reikalingą pagalbą ir taptų lygiateisiais partneriais teikiant priežiūros paslaugas. Siekdami realios pažangos turime pacientų galimybių didinimą laikyti prioritetu, pradedant nuo visos ES strategijos ir veiksmų plano kūrimo“, – teigia EPF prezidentas Andersas Olausonas.
#PatientsprescribE
Pacientams priskiriami E5 tvarios sveikatos priežiūros sistemų elementai
„Pacientams priskiriami E5 tvarių sveikatos priežiūros sistemų elementai“ yra EPF kampanijos šūkis, kuriuo parodoma, kad pacientai yra aktyvūs žmonės, kurie, suteikiant jiems paramą ir atsižvelgiant į jų asmeninius gebėjimus ir situaciją, gali prisidėti prie sveikatos priežiūros sistemų tvarumo. Penki didesnių galimybių elementai:
Švietimas (Education): pacientai gali priimti kompetentingus sprendimus dėl savo sveikatos būklės, jeigu gali pasiekti visą reikiamą informaciją lengvai suprantamu formatu.
Žinios (Expertise): pacientai rūpinasi savo būkle kiekvieną dieną, todėl turi unikalių žinių sveikatos priežiūros, kuriai būtina parama, srityje.
Lygybė (Equality): pacientai, kuriems reikia pagalbos, rūpindamiesi savo būkle tampa lygiaverčiais sveikatos priežiūros specialistų partneriais.
Patirtis (Experience): atskiri pacientai dirba su jiems atstovaujančiomis pacientų organizacijomis ir perduoda savo patirtį bei kolektyvinį balsą.
Dalyvavimas (Engagement): pacientai turi dalyvauti kuriant visiems efektyvesnę sveikatos priežiūrą ir tyrimuose, kuriais siekiama suteikti geresnį gydymą bei paslaugas.
Konferencijoje dalyvaujantiems politinių sprendimų priėmėjams ir sveikatos priežiūros suinteresuotosioms šalims iškilo poreikis geriau suprasti, ką reiškia didesnės pacientų galimybės žiūrint paciento akimis. Todėl susirinkimas prisidės prie didesnių pacientų galimybių chartijos kūrimo ir keleto suinteresuotųjų šalių veiksmų plano, kuris bus išleistas 2015 m. lapkričio mėn.
Jungtinė pacientų kampanija
Pagrindinės sveikatos priežiūra suinteresuotos šalys, įskaitant gydytojų atstovų organizacijas, slaugytojus ir vaistininkus, prisijungė prie EPF kviesdamos didinti pacientų galimybes:
„Pacientai yra tai, kas vienija visos Europos gydytojus, o didesnės pacientų galimybės yra šio amžiaus kredo: galimybės turi atitikti šiuolaikinių sveikatos priežiūros sistemų keliamus sunkumus ir suteikiamas progas. Didesnes galimybes turintys pacientai yra gerai informuoti pacientai, sveikatos srityje raštingi pacientai ir, ne mažiau svarbu, už savo sveikatą bei partnerystę su gydytojais atsakomybę prisiimantys pacientai. Yra dar didesnis poreikis įveikti demografinius iššūkius ir lėtines ligas, reikalingi veiksmai, kad pacientai įgytų daugiau galimybių šioje srityje. CPME remia veiksmus, kuriais užtikrinama pacientų galimybė gauti paslaugą, sveikatos raštingumas, rėmimas ir pacientų poreikių tenkinimas atsižvelgiant į gydytojų savarankiškumą bei jų vertingą vaidmenį teikiant sveikatos priežiūros paslaugas“,– teigia dr. Katrín’a Fjeldsted iš Europos gydytojų nuolatinio komiteto (CPME).
„Mes, kaip medicinos studentai, stipriai palaikome didesnes pacientų galimybes, nes pacientų žinios ir patirtis labai svarbios gydymo procesui“,– sako Pascal’is Nohl-Deryk iš, Europos medicinos studentų asociacijos (EMSA).
„Visų sveikatos priežiūros specialistų, įskaitant ir vaistininkus, dėmesys turi būti sutelktas į pacientus. Tai reiškia pripažinimą, kad pacientai turi turėti savo balsą ir kad pacientų savarankiškumas bei didesnės galimybės yra svarbi tinkamesnių sveikatos priežiūros paslaugų ir efektyvesnės priežiūros dalis“, – teigia John’as Chave iš Europos Sąjungos farmacijos grupės (PGEU).
„Informuoti pacientai priima kompetentingus ir dažnai kitokius sprendimus. Norint pakviesti aktyviai dalyvauti priimant bendrus sprendimus svarbiausia, kad sveikatos priežiūros sistema gerbtų pacientų vertybes ir nuostatas“, – sako Beth Lilja, Danijos pacientų saugos bendrijos direktorė.
Apie EPF
Europos pacientų forumas (EPF) buvo įkurtas 2003 m. siekiant užtikrinti, kad pacientų bendruomenė inspiruotų strategijas ir programas, kurios keistų pacientų gyvenimus suteikdamos jiems daugiau galimybių būti lygiateisiais ES piliečiais.
EPF šiuo metu atstovauja 65 nariai, kurie yra pacientų organizacijų ir konkrečių ligų pacientų organizacijų, dirbančių Europos mastu, nacionalinės koalicijos. EPF yra maždaug 150 milijonų pacientų, sergančių įvairiomis lėtinėmis ligomis visoje Europoje, balsas.
EPF ateities vizija – visiems ES pacientams, kurie serga lėtinėmis ligomis ir/ arba turi kokių nors nepagydomų negalavimų, privalo būti pasiekiama aukštos kokybės, į pacientą orientuota, nešališka sveikatos ir socialinė priežiūra.
EPF strateginiai tikslai – sutelkti dėmesį į sveikatos raštingumą, sveikatos priežiūros paslaugų planą ir jų teikimą, pacientų įtraukimą, didesnių galimybių jiems suteikimą, tvarias pacientų organizacijas bei nediskriminavimą.