IT naujienos

Į kovą dėl talentų IT rinkoje žengia ir startuoliai

Lietuvos IT sektoriaus duomenys atskleidžia, kad IT specialistų poreikis šiandien penkis kartus viršija esamų šios srities ekspertų pasiūlą. IT kompanijos nuolat galvoja naujas strategijas, kaip į komandą pritraukti IT profesionalų ir įveikti pastaruoju metu atsiradusį dar vieną iššūkį – kovoje dėl darbuotojų laimėti prieš aukso kalnus žadančius ir ypatingai patrauklias darbo sąlygas siūlančius startuolius.

Startuoliai dažnai nurungia IT kompanijas

„Investuok Lietuva“ duomenimis, per 2014 – uosius metus į Lietuvą žengė net 29 naujos užsienio kompanijos. Tiesa, ne visų pagrindinė veikla yra informacinės technologijos, tačiau IT specialistų dažniausiai reikia visoms modernioms bendrovėms. O situacija šiandien tikrai yra įtempta: sunkiausia rasti aukštas kompetencijas turinčių specialistų: sistemų architektų, vyr. programuotojų, projektų vadovų, turinčių patirties su dideliais tarptautiniais projektais“, – pasakoja Rūta Jančytė, „Grafton Recruitment Lietuva“ IT specialistų atrankų konsultantė.

Pasak R. Jančytės, taip pat pastebima tendencija, kad itin patyrę IT profesionalai kur kas mieliau renkasi dirbti startuoliuose, o ne ilgametę veiklą vykdančiose IT kompanijose. Startuoliuose esančios laisvės kūrybai ir saviraiškai sąlygos dažnai nurungia žinomus IT bendrovių vardus.

„Ne kartą girdėjau IT specialistus sakant, kad jei keistų darbą, rinktųsi tik startuolį. Patyrusius IT srities darbuotojus žavi startuoliuose esančios galimybės prisidėti prie produkto, sprendimo vystymo, inicijuoti naujoves, dirbti jaunatviškoje komandoje. Tuo tarpu IT kompanijos dažnai siūlo monotoniškesnį darbą arba prastai pristato visus darbovietės privalumus. Esant tokiai situacijai IT rinkoje, kokia yra dabar, IT kompanijos turi daug labiau pasistengti pritraukdamos naujų komandos narių“, – sako R. Jančytė.

Kas svarbiausia konkurencinėje kovoje dėl IT profesionalų?

„Nors atlyginimas pritraukiant IT specialistus į kompaniją vis dar yra svarbus motyvuojantis veiksnys, tačiau tai tikrai nebėra vienintelis kriterijus, pagal kurį yra pasirenkamas darbdavys. Vien geru atlyginimu persivilioti gerą specialistą iš vienos įmonės į kitą šiandien beveik neįmanoma. IT specialistams dabar svarbūs ir kiti dalykai. Visų pirma, technologijos: vieni nori dirbti su naujausiomis technologijomis ir įrankiais, kad galėtų nuolat tobulėti ir neatsiliktų nuo rinkos tendencijų, kiti mieliau renkasi jau pažįstamus įrankius. Jei technologija yra labai specifinė ir naudojama itin retai, specialistai gali atsisakyti su ja dirbti, nes nenori mokytis tokių dalykų, kurie nepakels jų vertės rinkoje“, – pasakoja Rūta Jančytė, „Grafton Recruitment Lietuva“ IT specialistų atrankų konsultantė.

Pasak IT specialistų atrankas vykdančios ekspertės, ne ką mažiau svarbi ir darbo aplinka. Lietuvoje jau tapo standartu, kad technologinių kompanijų biurų interjerai yra išskirtinai įdomūs ir jaukūs, pilni įvairių laisvalaikio galimybių (stalo futbolas, tenisas, XBOX žaidimų konsolė ir pan.). Be to, darbo priemonės turi būti naujos, modernios ir, svarbiausia, netrukdančios siekti gerų rezultatų.

„Rinkdamiesi darbovietę, IT specialistai taip pat daug dėmesio skiria ir mokymosi, tobulėjimo galimybėms. Siekdamos pritraukti IT profesionalų, kompanijos nustato mokymosi biudžetus, kuria realias ar virtualias bibliotekas bei galimybes lankyti seminarus, laikytis sertifikatus. Žinoma, svarbu ir kompetentingi kolegos, iš kurių gali mokytis. Būtent pastaruosius IT įmonės siunčia į darbuotojų paieškas įvairiose mugėse, konferencijose, pristatymuose“, – sako R. Jančytė.

Konkurencinėje kovoje dėl IT specialistų ryškią teigiamą persvarą turi tos kompanijos, kurios veikia plokščios struktūros principu, jaučiama mažiau kontrolės ir biurokratijos. Tai darbuotojams suteikia laisvę pasireikšti ir įgyvendinti savo idėjas įmonėje. Be to, svarbios ir papildomos naudos: sveikatos draudimai, sporto paslaugų apmokėjimas, motyvacinė sistema, galimybė dirbti užsienyje.

Moksleiviams trūksta informacijos apie IT rinkos galimybes

„Matydami IT specialistų trūkumą, IT rinkos dalyviai imasi įvairiausių priemonių. Bendresnio profilio darbams, pavyzdžiui, klientų aptarnavimui, pagalbos klientams pozicijoms ne visada ieško IT profilio specialistų, renkasi tuos, kurie mažiau išmano apie technologijas, tačiau turi kitus būtinus gebėjimus: puikiai moka užsienio kalbas, turi patirties klientų aptarnavimo srityje. Be to, vis dažniau pastebime, kad IT kompanijos vyksta į atvirų durų dienas, profesijų muges užsienyje, siekiant prisitraukti specialistų iš kaimyninių šalių ir pakviesti grįžti į Lietuvą emigravusius tautiečius.

Vis dėlto tai yra trumpo laikotarpio priemonės. Kur kas stipriau reikėtų dirbti galvojant apie ateitį. IT kompanijos turėtų daug aktyviau užsiimti jaunimo profesiniu orientavimu. Jauni žmonės galvoja, kad studijuodami IT srities specialybes galės dirbti tik programuotojais, todėl dažnai nesirenka šių profesijų. Vis dėlto galimybės yra daug platesnės, o apie jas sužinoję jauni žmonės dažnai būna linkę pakeisti savo nuomonę“, – sako R. Jančytė.

Pasak R. Jančytės, svarbu, kad IT kompanijos būtų matomos, kurtų patrauklių darboviečių įvaizdį, dirbtų su jaunais žmonėmis. Pasitaiko atvejų, kai technologinės įmonės organizuoja įvairias programas bei konkursus jauniems žmonėms, siūlo patrauklias praktikas, akademijas, stažuotes – tai yra puikūs būdai auginti IT specialistus. Vis dėlto norint padaryti ryškų pokytį IT rinkoje tokių priemonių reikėtų imtis kur kas daugiau: pasakoti apie karjeros galimybes, pasitelkti realius, jau sukurtų ir pačių jaunų žmonių naudojamus IT sprendimus.

Spėja, kad IT rinkos augimas mažės

„Manau, kad IT rinkos augimas Lietuvoje mažės. Įtempta rinka lemia atlyginimo lygio kilimą, tad anksčiau ar vėliau tarptautinėms kompanijoms ieškant „pigesnių“ rinkų Lietuva nebebus tokia patraukli, kokia yra šiandien. Jau dabar dalis tarptautinių kompanijų steigia padalinius ir kitose šalyse, nes mato, jog Lietuvoje negali pasamdyti reikiamo kiekio IT specialistų per planuojamą laikotarpį.

Kita vertus, IT ir technologinių sprendimų poreikis nuolat auga ir rinka bet kokiu atveju turės atrasti būdą, kaip tuos poreikius patenkinti. Tai svarbus klausimas universitetams, kolegijoms, Mokslo ir švietimo ministerijai: ką jie artimiausiu metu pasiūlys verslui, Lietuvos ekonomikai, mainais į verslo iniciatyvas?“, – sako R. Jančytė.

Apie „Grafton Recruitment Lietuva“:

„Grafton Recruitment Lietuva“ – viena lyderiaujančių Lietuvos personalo atrankos įmonių, priklausanti „Grafton Employment Group“, Europoje dirbančiai nuo 1983 metų.

„Grafton Recruitment Lietuva“ vykdo IT, finansų, pardavimų, administravimo ir personalo vadovų ir specialistų paiešką ir atranką, karjeros konsultacijas, psichologinius testavimus, samdančių vadovų konsultacijas, išdarbinimo paslaugas, laikiną įdarbinimą.

Parašykite komentarą